Vurdering av innsats i kroppsøving
Abstract
Forfatter
Svend Jørgen Martinsen
Oppgavetittel
Vurdering av innsats i kroppsøving
Problemstilling
Hvordan kan lærerens planlegging påvirke elevenes muligheter til å gi en god innsats og hvordan skal innsatsen vektlegges i forhold til de andre kompetansemålene?
Teori
I oppgaven finner man teoretiske begreper som vurdering, innsats, vurdering i kroppsøving, Arnold sine teorier, den didaktiske relasjonsmodellen og kampvise
Metode
Dette er et litteraturstudium som legger andre personer sin forskning til grunn for besvarelsen. Disse data er valgt ut på bakgrunn av sin relevans for egen oppgave
Resultat
Resultatene viser at hvordan en lærer legger opp timen kan påvirke elevenes muligheter til innsats. «Alle kan gi 100 % innsats» (Bach, 2015, s. 100). Samtidig viser resultatene at det er forskjeller på hvordan lærerne vektlegger kompetansemålene
Konklusjon
Er en besvarelse av problemstillingen, hvor det blant annet må ses på muligheten for at pauser i aktiviteten totalt sett gir elevene den beste opplevelsen av kroppsøving.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016