• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kroppsøvingsfagets inkluderingsmuligheter med spesielt fokus på muslimske jenter

Saastad, Maren Vaaten
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Saastad.pdf (482.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2392752
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag [95]
Abstract
Forfatter: Maren Vaaten Saastad

Problemstilling: Hvordan kan muslimske jenter inkluderes i kroppsøvingsfaget?

Teori: Teoridelen tar for seg etnisitet, islam og kroppsøving, innvandrere i skolen, inkludering og integrering, samt hvordan kroppsøvingslæreren kan øke inkluderingen av muslimske jenter i kroppsøving gjennom didaktisk arbeid for interkulturell læring. LK06 og opplæringsloven er også sentral.

Metode: Jeg har brukt litteraturstudie i min bacheloroppgave, og i metodekapittelet vil jeg gi en oversikt over hva litteraturstudie er. Jeg vil i tillegg beskrive prosessen om hvordan jeg har gått frem for å finne relevant teori og forskningsartikler.

Resultat: I resultatdelen vil jeg presentere funn fra mine valgte artikler. Resultatene viser at muslimske jenter har lavere deltakelse enn den etniske majoriteten, dette henger sammen med både innvirkning fra foreldre, guttenes dominans i kroppsøvingsfaget, religion og eksponering av kropp. Det er viktig å understreke at i likhet med de norske jentenes deltakelse, er det også stor variasjon i deltakelsen blant muslimske jenter. Noen muslimske jenter deltar på lik linje med den etniske majoriteten. Resultatdelen sier også noe om hvilke tiltak de muslimske jentene mener hadde økt deres deltakelse.

Diskusjon: I diskusjonsdelen vil jeg bruke funnene i mine forskningsartikler til å diskutere hvordan disse henger sammen med min teori, og på hvilken måte kroppsøvingslæreren kan bruke didaktisk tekning [sic] i sitt arbeid med inkludering.

Konklusjon: Deltakelsen blant muslimske jenter i kroppsøvingsfaget er varierende, føringer fra Koranen og påvirkning fra foreldre kan spille inn på jentenes deltakelse. Gutters dominans i faget spiller inn og dette påvirker også de etnisk norske jentenes deltakelse. Lærerens beste mulighet for inkludering er å legge til rette for et miljø hvor både elever og lærere utvider sin kunnskap og forståelse for andre kulturer og verdsetter forskjeller som et nødvendig element for læring. En god skole- hjem relasjon er også viktig for å løse problemer knyttet til deltakelse og inkludering.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit