dc.description.abstract | Forfatter: Martin Svanemyr
Tittel:
Kroppsøving og kjønn
Problemstilling:
Hvorfor bruke kjønnsdelt undervisning som organiseringsform i kroppsøvingsfaget?
Oppgaven belyser kjønn i kroppsøvingsfaget. Her vil jeg gå i dybden på kjønnsdeling som
organiseringsform.
Metode:
Jeg har skrevet min oppgave som en litteraturstudie, hvor jeg kritisk benytter meg av
tidligere forskning som er gjort på området. Jeg har deretter valgt ut fem artikler som
besvarer problemstillingen.
Resultat:
Resultatet som kommer frem i denne studien viser at gutters fysiske dominans og utagering
går på bekostning av jenters trivsel og utviklingspotensiale i faget. Kroppsøvingsfaget skjer
på guttenes premisser, der aktivitet og oppmerksomhet er mest rettet mot guttene. Som et
resultat av dette ser man at jentene, spesielt de faglig svake, ønsker kjønnsdeling som
organiseringsform. Det konkluderes ikke med hvilken organiseringsform som er mest
lærerik for elevene, men man ser et behov for drøfting av kjønnstematikken.
Nøkkelord:
Kjønnsdeling, kjønn, læringsmiljø, selvoppfatning, kjønn i kroppsøvingsfaget,
kjønnsforskjeller, kjønnsidentitet. | nb_NO |