dc.contributor.author | Nersveen, Peder | |
dc.date.accessioned | 2016-06-17T06:37:47Z | |
dc.date.available | 2016-06-17T06:37:47Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2392968 | |
dc.description | Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016. Lagt ut med tillatelse. | nb_NO |
dc.description.abstract | Forfatter: Peder Nersveen
Problemstilling: Kan mer bruk av selvbestemmelsesteori være med på å øke elevers
motivasjon i kroppsøving?
Teori: Teoridelen tar for seg sentrale begreper som læreplanen, motivasjon,
motivasjonsteorier, kroppsøvingslærerens rolle og selvbestemmelsesteori i forhold til
læreplanen.
Metode: Jeg har i denne oppgaven benyttet et litteraturstudie. Her kommer frem sentrale
begreper innenfor metode og hvordan jeg har gått frem i søkeprosessen og innhenting av
artikler.
Resultat: Her kommer artiklenes resultater frem. Det viser seg at stimulering av de tre
psykologiske behovene autonomi, kompetanse og tilhørighet i selvbestemmelsesteorien er
med på å øke elevenes motivasjon i kroppsøving. Det viser seg også at hvis de tre behovene
er stimulert øker elevenes oppfattelse av viktigheten til kroppsøving og det kan være med på
å øke sannsynligheten til at elevene er mer aktive utenfor skolen.
Diskusjon: Her bruker jeg artiklenes resultater for å diskutere sammenhengen med teorien og
problemstillingen min.
Konklusjon: Det viser seg at en lærer som legger til rette for et autonomistøttende
læringsmiljø kan være på å øke elevenes oppfattelse av autonomi, kompetanse og tilhørighet
i kroppsøving. En økt oppfattelse av disse behovene kan være med på å øke elevnenes indre
motivasjon. Dette kan føre til at elevenes oppfattelse av viktigheten til kroppsøving øker og det kan igjen føre til at elever blir mer aktive utenfor skolen, noe som er en del av formålet
med faget. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | selvbestemmelse | |
dc.subject | autonomi | |
dc.subject | kroppsøving | |
dc.subject | kroppsøvingsfag | |
dc.subject | litteraturstudie | |
dc.subject | kompetanse | |
dc.title | Motivasjon i kroppsøving og bruk av selvbestemmelsesteori | nb_NO |
dc.title.alternative | Motivation in physical education and the use of Self-Detemination Theory | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 42 | nb_NO |