dc.description.abstract | Forfatter:
Ståle Bye Teslo, faglærer i idrett og kroppsøving, 2016.
Høgskolen i Hedmark, avdeling Elverum, Folkehelse.
Tittel:
Legitimering av kroppsøvingsfaget.
Formål:
Formålet med oppgaven er å drøfte to forskjellige perspektiver som er viktige når det gjelder
å legitimere kroppsøvingsøvingsfaget.
Problemstilling:
Hvordan kan kroppsøving legitimeres som et fysisk-motorisk danningsfag?
Metode:
Litteraturstudie med en systematisk gjennomgang av relevant teori og litteratur.
Resultat:
Resultatet i studien viser at kroppsøvingsfaget kan legitimeres som et danningsfag, og kan
bidra til å skape fysisk-motorisk kompetanse og kroppslig dannelse hos barn og unge. Helse
vil også kunne være et legitimeringsgrunnlag for faget, men oppgaven konkluderer med at
dette er underordnet dannelse.
Nøkkelbegreper:
Legitimering, kroppsøving, skole, kroppslig dannelse, fysisk-motorisk kompetanse, helse,
fysisk aktivitet. | nb_NO |