• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I hvor stor grad er skolen til for læring? En historisk analyse av motivene bak den norske grunnskolens utvikling frem til i dag.

Petershagen, Runar
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Petershagen.pdf (778.8Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2393931
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education [181]
Sammendrag
Norsk:

Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med fokus på den historiske utviklingen av den

norske grunnskolen. Formålet er å belyse læringens posisjon i denne historiske utviklingen fra

rundt 1152 og frem til i dag, ved å trekke frem hvilke andre motiver som også har vært med

på å forme skolen, og på en slik måte analysere og drøfte dem diakront slik at læringens

posisjon kommer tydeligere frem. Med det som utgangspunkt skal jeg vurdere i hvilken grad

skolen er et sted for læring.

Jeg har valgt å benytte meg av en pedagogisk-historisk forskningsmetode med en

hermeneutisk tilnærming. Den historisk-kronologiske gjennomgangen som danner det

teoretiske og empiriske grunnlaget, er delt opp i en epokehistorisk fremstilling for å fremheve

det kvalitativt nye i de ulike epokene, og samtidig peke på sammenhengen med den

foregående. Dette danner utgangspunktet for den diakrone sammenligningen i analysen og

drøftingen, som på grunn av oppgavens omfang er delt inn i fem sentrale motiver i utviklingen

av den norske grunnskolen.

Det teoretiske og empiriske grunnlaget tar for seg noen av de viktigste hendelsene og de

sentrale trekkene i de historiske epokene, og er basert på en hermeneutisk tilnærming til

tidligere forskning og historiske dokumenter, som blant annet læreplaner, skolelover og

reformer.

I analysen og drøftingen ser jeg på de fem motivene kristendom, enhet, økonomi, politikk og

oppbevaring. Analysen viser at disse kontinuerlig har vært med på å forme hverdagen i skolen,

og det er derfor tydelig at skolen representerer et mangfold av samfunnsrelaterte formål og har

mange roller som i en varierende grad også har hatt læring som sitt mål.
 
English:

This thesis is a qualitative study focusing on the historical development of the Norwegian

primary and lower secondary school. The purpose is to identify learning's position in this

historical development from around 1152 to the present day, by pointing out which other

motivations also have helped to shape the school, and in such a way analyze and discuss them

diachronically so the learning's position appears more clearly. With that as a starting point I

shall consider the extent to which the school is a place for learning.

I have chosen to take advantage of an educational-historical research method with a

hermeneutical approach. The historical-chronological review which form the theoretical and

empirical basis, is divided into an epochal historical presentation to highlight the qualitatively

new in the various epochs, while pointing out the connection with the previous. This forms

the basis for the diachronic comparison of the analysis and discussion, which because of the

task scope is divided into five central themes in the development of the Norwegian primary

and lower secondary school.

The theoretical and empirical basis discusses some of the key events and the key features of

the historical epochs, and are based on a hermeneutic approach to previous research and

historical documents, including curricula, school laws and reforms.

In the analysis and discussion, I look at the five subjects Christianity, unity, economy, politics

and storage. The analysis shows that these have continually been involved in shaping everyday

life in school, and it is therefore evident that the school represents a diversity of communityrelated

purposes and has many roles that in a varying degree also have learning as a goal.
 
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit