• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i landbruksteknikk / Bachelor in agricultural techniques
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i landbruksteknikk / Bachelor in agricultural techniques
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Traktorhenger på vinterføre

Nymo, Peder
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Nymo.pdf (219.1Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2394362
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i landbruksteknikk / Bachelor in agricultural techniques [37]
Abstract
Traktoren er en kjent jordbruksmaskin. De kom først med hjul av stål, og komforten og

hastigheten var der etter. Med tiden har traktorene blitt større, komforten bedre og

hastigheten høyere. Størrelsen på hengeren har også økt i samme takt. Dette har gjort at

traktoren og tilhengeren er oppe på et nivå, som egner seg til både jordbruk og

transportoppdrag.

Traktor og henger er altså helt vanlig å se langs veien; sommer som vinter. På sommertid er

det sjeldent noe problem å kjøre traktor og henger langs vei, men på vinterstid, da veiene er

glatte, øker risikoen betraktelig. På traktoren har det blitt vanlig å sette på vinterdekk med

pigg på vinterstid, mens på hengeren blir de samme dekkene brukt hele året. Hengerdekkene

er som oftest harde sommerdekk, som gir forholdsvis lite friksjon mot det glatte underlaget.

Kjettinger er et godt alternativ til å sikre veigrepet på vinterstid. Det er en løsning som har

vært tilgjengelig for bruk på traktor i årevis. Ulempen med kjettinger er at det er strevsomt

og tidkrevende ved på- og av montering, noe som gjør at de ofte blir sittende på gjennom

vintermånedene. Dette fikk meg til å tenke på en løsning som har blitt brukt på lastebil i en

mannsalder. Løsningen blir kalt for Onspot. Innretningen øker friksjonen ved hjelp av

kjettinglenker, som slynges under hjulene. Den blir montert under lastebilen, der den kan

kobles inn og ut fra hytten. Dette gjør at kjettingen ikke slites unødig, og man er alltid beredt

til å takle glatte veier. Dette fikk meg såpass interessert, at jeg bestemte meg for å konstruere

en prototype av Onspot til traktorhenger.

Prototypen ble laget til en Foss-Eik dumperhenger og ble testet vinteren 2015-2016.

Konstruksjonen ble utbedret flere ganger under testkjøringen, men til slutt fikk jeg et resultat

som var tilfredsstillende. Bremselengden ble da redusert med 28 %, ved hjelp av Onspot.
 
The tractor is a well-known farming machine. The first one ever produced came with wheels

made out of steel, the speed and comfort was not a priority. As the time has past by, the

tractors have become larger as well as the comfort and speed has developed. At the same rate

with its equipment’s, such as trailers. Due to this development, the tractor and trailer is just

not for farming, but now taken some of the carrying loads from trucks and lorries.

Tractors and trailers are now a bigger part of the «normal» trafficking on roads, at summer

seasons as well as in the winter seasons. In the summer season, its close to none risk with

driving tractor with large trailers regarding traction. When the winter seasons are coming,

the traction extremely low due to the snow and icy roads. Tractor owners and companies

have now started to equipped their tractors studded winter tires for increased traction in the

winter seasons. Unfortunately the trailers is running the same summer tires, often hard

standard tires with close to none friction on the winter roads.

Tire chains or snow chains are a good alternative to increase the friction in the winter season,

it has been available for tractors fore some decades. The down side is the heavy lifting as

well as the amount of time it takes to mount them correct which leads to once there on, they

aren’t coming off until spring. This made me think of a solution like lorries and ambulance

have used for a long time. The Onspot. This enhancement increases the friction with chainlink

spins under the powering wheel. This enhancement is mounted under the vehicle and

can be operated from the cabin. This makes it easy to operate it while driving. No need to

make some heavy lifting or spend a lot of time with mounting the tire chains and

unnecessary driving with tire chains. This caught my interest so I decided to make a

prototype of the Onspot enhancement for trailers.

The prototype was made for a Foss-Eik trailer and was tested during the winter season 2015

to 2016. The prototype where upgraded and changed several times during the test runs. In

the end the result became so satisfying that I decided it was usable. The braking distance was

then reduced by 28%, using Onspot.
 

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit