Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNymo, Peder
dc.date.accessioned2016-06-28T10:35:11Z
dc.date.available2016-06-28T10:35:11Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2394362
dc.description.abstractTraktoren er en kjent jordbruksmaskin. De kom først med hjul av stål, og komforten og hastigheten var der etter. Med tiden har traktorene blitt større, komforten bedre og hastigheten høyere. Størrelsen på hengeren har også økt i samme takt. Dette har gjort at traktoren og tilhengeren er oppe på et nivå, som egner seg til både jordbruk og transportoppdrag. Traktor og henger er altså helt vanlig å se langs veien; sommer som vinter. På sommertid er det sjeldent noe problem å kjøre traktor og henger langs vei, men på vinterstid, da veiene er glatte, øker risikoen betraktelig. På traktoren har det blitt vanlig å sette på vinterdekk med pigg på vinterstid, mens på hengeren blir de samme dekkene brukt hele året. Hengerdekkene er som oftest harde sommerdekk, som gir forholdsvis lite friksjon mot det glatte underlaget. Kjettinger er et godt alternativ til å sikre veigrepet på vinterstid. Det er en løsning som har vært tilgjengelig for bruk på traktor i årevis. Ulempen med kjettinger er at det er strevsomt og tidkrevende ved på- og av montering, noe som gjør at de ofte blir sittende på gjennom vintermånedene. Dette fikk meg til å tenke på en løsning som har blitt brukt på lastebil i en mannsalder. Løsningen blir kalt for Onspot. Innretningen øker friksjonen ved hjelp av kjettinglenker, som slynges under hjulene. Den blir montert under lastebilen, der den kan kobles inn og ut fra hytten. Dette gjør at kjettingen ikke slites unødig, og man er alltid beredt til å takle glatte veier. Dette fikk meg såpass interessert, at jeg bestemte meg for å konstruere en prototype av Onspot til traktorhenger. Prototypen ble laget til en Foss-Eik dumperhenger og ble testet vinteren 2015-2016. Konstruksjonen ble utbedret flere ganger under testkjøringen, men til slutt fikk jeg et resultat som var tilfredsstillende. Bremselengden ble da redusert med 28 %, ved hjelp av Onspot.nb_NO
dc.description.abstractThe tractor is a well-known farming machine. The first one ever produced came with wheels made out of steel, the speed and comfort was not a priority. As the time has past by, the tractors have become larger as well as the comfort and speed has developed. At the same rate with its equipment’s, such as trailers. Due to this development, the tractor and trailer is just not for farming, but now taken some of the carrying loads from trucks and lorries. Tractors and trailers are now a bigger part of the «normal» trafficking on roads, at summer seasons as well as in the winter seasons. In the summer season, its close to none risk with driving tractor with large trailers regarding traction. When the winter seasons are coming, the traction extremely low due to the snow and icy roads. Tractor owners and companies have now started to equipped their tractors studded winter tires for increased traction in the winter seasons. Unfortunately the trailers is running the same summer tires, often hard standard tires with close to none friction on the winter roads. Tire chains or snow chains are a good alternative to increase the friction in the winter season, it has been available for tractors fore some decades. The down side is the heavy lifting as well as the amount of time it takes to mount them correct which leads to once there on, they aren’t coming off until spring. This made me think of a solution like lorries and ambulance have used for a long time. The Onspot. This enhancement increases the friction with chainlink spins under the powering wheel. This enhancement is mounted under the vehicle and can be operated from the cabin. This makes it easy to operate it while driving. No need to make some heavy lifting or spend a lot of time with mounting the tire chains and unnecessary driving with tire chains. This caught my interest so I decided to make a prototype of the Onspot enhancement for trailers. The prototype was made for a Foss-Eik trailer and was tested during the winter season 2015 to 2016. The prototype where upgraded and changed several times during the test runs. In the end the result became so satisfying that I decided it was usable. The braking distance was then reduced by 28%, using Onspot.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleTraktorhenger på vinterførenb_NO
dc.title.alternativeTractor-trailer on winter roadsnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Agriculture disciplines: 910nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel