De stille barna.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2410935Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
I denne oppgaven har det blitt undersøkt hva som kjennetegner de stille barna, og måter de blir møtt i barnehagen. Valg av metode har vært empirisk i form av kvalitativt intervju med fire barnehagelærere. De kom frem til at det finnes ulike typer stillhet, og dermed ulike kjennetegn på de stille barna. Barnehagelærerne var tydelige på at stillheten kan være både positiv og negativ, og trenger dermed ikke være et tegn på manglende deltakelse, men en posisjon barna kan innta. Samtidig vises det til at atferden barna viser kan tyde på at barna har det vanskelig. De voksne har en stor rolle å fylle, for å kunne møte disse barna på en akseptabel måte. Det pekes på at barna kan vise for dårlig sosial kompetanse, samtidig som viktigheten av vennskap og relasjoner kommer frem. Observerende, forståelsesfulle og tilstedeværende voksne er viktig i møte med disse barna. English:
In this exercise it has been investigated what characterizes silent children and how they are met in nursery. The choice of method has been empirical, in terms of qualitative interviews with four nursery teachers. They concluded that there are different types of silence and thereby various characteristics of the silent children. Nursery teachers were clear on that silence can be both positive and negative and don’t need to be a sign of poor participation, but a position children can enjoy. But this kind of behaviour may also indicate that the children have a difficult time. The adults play an important role to meet these children in an acceptable way. It is pointed out that children may show poor social competence – which emphasizes the importance of friendships and relationships. Observing, responsive and present adults is important in the meeting with these children.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.