Blar i Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring på tittel
Viser treff 30-46 av 46
-
Psykisk helse i skolen: hvordan er lærerens opplevelse av arbeidet med psykisk helse i skolen?
(Master thesis, 2015-11-18)Bakgrunn og problemstilling Alle har en psykisk helse og kan oppleve vanskelige livshendelser, som kan ha betydning for den psykiske helsen. Ifølge Folkehelseinstituttet (2010) er psykiske vansker i dag et stort helseproblem ... -
Sjølvrefleksjon som verktøy for bevisstgjering i barnehagen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva i spesialpedagogikk omhandlar pedagogar i barnehage sin sjølvrefleksjon. Oppgåva sitt formål er å få innsikt i korleis refleksjon over eige sjølv i samspel med barn i barnehagen føregår og korleis ... -
Skolen som forebyggende instans : En kvalitativ studie om læreres opplevelse om arbeidet for å forebygge skolevegring
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Skoler og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) melder ifra om en økende tendens av skolefravær, som spesielt omfatter skolevegring (Havik, 2018). Skolevegring og høyt skolefravær kan føre til store ... -
Skolens arbeid med å avdekke mobbing
(Master thesis, 2019)1. august 2017 trådte et nytt regelverk, med utgangspunkt i en endring av kapittel 9A i opplæringsloven, i kraft. Dette endrer premissene og gir klare føringer for arbeidet med et inkluderende miljø uten mobbing og andre ... -
Skoletilbud for barn og unge som er i barnevernstiltak
(Master thesis, 2010) -
Spesialpedagogikkens selvforståelse i vår tid : nytt paradigme i spesialpedagogikk
(Master thesis, 2009) -
Spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen
(Master thesis, 2015)Denne artikkelavhandlingen har spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen som tema. Gjennom den teoretiske delen trekkes det opp historiske linjer som gir en forklaring på spesialundervisningens plass i dagens grunnskole. ... -
Systemrettet arbeid - et begrep til besvær : begrepsbruk i PP-tjenesten
(Master thesis, 2016) -
”Tapt” skolegang: skolekarrierer hos elever i voksenopplæring: hvorfor gikk det som det gikk?: en narrativ analyse av deres opplevelser av egen skolehistorie
(Master thesis, 2012)Bakgrunn og formål: Voksne mennesker som ikke har lært grunnleggende ferdigheter som lesing og skriving er en elevkategori som utgjør en stor del av elevene i den kommunale voksenopplæringen hvor jeg arbeider. En tydelig ... -
Tidlig innsats – et satsingsområde de siste årene : Hvordan vises denne strategien innenfor barnehagesektoren når det kommer til barns språkutvikling?
(Master thesis, 2015)Utgangspunktet for denne kvalitative studien er fokuset som har vært på tidlig innsats de siste årene. Dette fokuset kommer til uttrykk gjennom flere Stortingsmeldinger (Kunnskapsdepartementet, 2006-2007, 2008-2009, ... -
Tilfriskning og sosial nettverksbygging: En kvalitativ studie om jenter med spiseforstyrrelser som eksponerer eget liv og sykdom på sosiale medier
(Master thesis, 2017)Oppgavens tittel: Tilfriskning og sosial nettverksbygging: En kvalitativ studie om jenter med spiseforstyrrelser som eksponerer eget liv og sykdom på sosiale medier Hensikt: I oppgaven studerer jeg jenter med spiseforstyrrelser ... -
Tilpasset opplæring : i spenningsfeltet mellom ordinær undervisning og spesialundervisning
(Master thesis, 2012) -
Trygghet betyr alt! På hvilken måte viser barnehagelærere at de benytter sin kompetanse til å oppdage og forebygge tilknytningsvansker på småbarnsavdeling?
(Master thesis, 2015-11-18)Oppgaven tar for seg følgende problemstilling: ”På hvilken måte viser barnehagelærere at de benytter sin kompetanse til å oppdage og forebygge tilknytningsvansker på småbarnsavdeling?” Hensikten med oppgaven er å sette ... -
«Tunga rett i munnen og hue klart!» : Pedagogers beskrivelse av profesjonalitet i møte med atferd som utfordrer.
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har som utgangspunkt en undring over hvordan pedagoger vurderer og beskriver sin profesjonalitet i utfordrende møter, samt i hvilken grad kan og eventuelt bør anerkjennelsesbegrepet forstås innenfor ...