• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Betydningen av selvbestemmelsesteorien for elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget

Bratli, Sandra Lorette
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Bratli.pdf (834.4Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2449572
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag [95]
Sammendrag
Problemstilling som er benyttet er: Hvordan påvirkes elevenes motivasjon for kroppsøvingsfaget ved bruk av selvbestemmelsesteorien? Teoridelen danner rammeverket for diskusjonen av forskningsartiklene og tar for seg motivasjonsteori, selvbestemmelsesteorien (SDT) og læreplanen. For å besvare problemstillingen benyttes en kvalitativ tilnærming og et litteraturstudie som metode. Metodekapitlet beskriver den valgte metoden, søkeprosessen og en kritisk vurdering av oppgaven. Forskningsartikler og resultat presenterer de valgte artiklene og resultatene som benyttes i diskusjonen. Artiklene understøtter betydningen av de tre psykologiske behovene tilhørighet, kompetanse og autonomi i selvbestemmelsesteorien for å øke elevenes oppfatning av viktigheten av kroppsøving og motivasjonen for faget. Samtidig viser artiklene til betydningen av lærerens rolle for å tilrettelegge for de ulike behovene. For å besvare problemstillingen diskuteres teorigrunnlaget opp imot funnene fra forskningsartiklene. Oppgaven konkluderer med at elevenes indre motivasjon påvirkes positivt ved at de psykologiske behovene tilhørighet, kompetanse og autonomi i selvbestemmelsesteorien ivaretas. Lærerens rolle er avgjørende for å tilrettelegge for de ulike behovene. Det er stor sammenheng mellom formålet i faget og selvbestemmelsesteorien. Læreplanen legger i stor grad føringer for bruk av SDT som også vil ha positiv påvirkning på elevenes indre motivasjon for kroppsøving.
Beskrivelse
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2017

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit