Tilpasset opplæring og inkludering for elever med funksjonshemming. Lett å snakke om, vanskelig å praktisere?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2449637Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstillingen for denne oppgaven er: «Hvordan erfarer lærere å tilpasse undervisningen og inkludere elever med funksjonshemming, og hvordan løser de dette i praksis?». Jeg har også valgt å ha med en underproblemstilling som lyder som følger «Hvordan kan dette påvirke elevens mulighet for livslang bevegelsesglede?». I kapittel to, som er teorikapittelet, belyses temaer som tilpasset opplæring, inkludering, integrering og funksjonshemming ved å henvise til relevant litteratur. Jeg har sett på hva tilpasset opplæring og inkludering er, og hvordan det tilrettelegges for inkludering for funksjonshemmede elever. For å få best mulig svar på mitt problemområde har jeg benyttet meg av systematisk litteraturstudie, og jeg har tatt i bruk fire artikler. Resultatene i denne studien viser at kroppsøvingslærere har ulike meninger om tilpasset opplæring og inkludering. En av de største utfordringene de har, er å planlegge, organisere og tilrettelegge undervisningen. Videre i oppgaven diskuterer jeg resultatene i de fire artiklene og hvorvidt de henger sammen med min teori. Konklusjonen for denne studien viser at det varierer i stor grad hvordan lærere erfarer og praktiserer tilpasset opplæring og inkludering for funksjonshemmede elever.
Beskrivelse
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2017