Hva kan estetikk bidra med i matematikkfaget?
Abstract
Det er vanskelig å ta til seg kunnskap uten å være åpen, nysgjerrig og ha lyst til å forstå og
lære. Vi vet i dag at undervisningen kan berikes med mer utforskende og varierte metoder,
og gjennom forskning lærer vi stadig mer om skolens kompleksitet. Likevel ˮmisterˮ vi
elever gjennom ungdomsskolens treårige løp. Vi møter noen utfordringer når vi skal
arbeide med utforskende og varierte metoder i skolen. I dette forskningsprosjektet vil jeg
undersøke om estetiske læreprosesser kan knyttes til læring i andre fag, og da evt. ha en
annen kvalitet, form eller mening.
Årsakene til at en elev ønsker å utebli fra timer eller mister interesse rent faglig, er
individuelle og komplekse, og det er viktig å forebygge frafall i alle fag. I flere år har det
vært fokus på realfag og årsakene til at Norge ikke skårer bedre i internasjonale
undersøkelser. I den forbindelse har jeg valgt å se nærmere på faget matematikk.
Estetikk har mange betydninger. I denne oppgaven vil begrepet knyttes til pedagogikk. Jeg
ser på hvordan matematikkfaget fungerer i praksis, og videre hva de estetiske prosessene
kan brukes til når det gjelder å utvikle matematikkfaget. De estetiske dimensjonene kan
7
være viktige elementer i utviklingen av gode praksisfelleskap der elevenes erfaringer,
opplevelser og refleksjoner settes i sammenheng med skolens sosiale, faglige og kulturelle
mangfold. Jeg går inn på temaer som jeg mener ikke bare bør være forbeholdt de praktiskestetiske
fagene, som kreativitet og lek. Videre ser jeg på et utvidet kunstbegrep, der
kunstnerens metode, og forholdet mellom tenkning og materiale, kan overføres til mine
undersøkelsesområder.