• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva kan estetikk bidra med i matematikkfaget?

Vesterlid, Guro
Master thesis
Thumbnail
Åpne
SPE3006 Masteroppgave Guro Vesterlid september 2017.pdf (8.871Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465312
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring [45]
Sammendrag
Det er vanskelig å ta til seg kunnskap uten å være åpen, nysgjerrig og ha lyst til å forstå og

lære. Vi vet i dag at undervisningen kan berikes med mer utforskende og varierte metoder,

og gjennom forskning lærer vi stadig mer om skolens kompleksitet. Likevel ˮmisterˮ vi

elever gjennom ungdomsskolens treårige løp. Vi møter noen utfordringer når vi skal

arbeide med utforskende og varierte metoder i skolen. I dette forskningsprosjektet vil jeg

undersøke om estetiske læreprosesser kan knyttes til læring i andre fag, og da evt. ha en

annen kvalitet, form eller mening.

Årsakene til at en elev ønsker å utebli fra timer eller mister interesse rent faglig, er

individuelle og komplekse, og det er viktig å forebygge frafall i alle fag. I flere år har det

vært fokus på realfag og årsakene til at Norge ikke skårer bedre i internasjonale

undersøkelser. I den forbindelse har jeg valgt å se nærmere på faget matematikk.

Estetikk har mange betydninger. I denne oppgaven vil begrepet knyttes til pedagogikk. Jeg

ser på hvordan matematikkfaget fungerer i praksis, og videre hva de estetiske prosessene

kan brukes til når det gjelder å utvikle matematikkfaget. De estetiske dimensjonene kan

7

være viktige elementer i utviklingen av gode praksisfelleskap der elevenes erfaringer,

opplevelser og refleksjoner settes i sammenheng med skolens sosiale, faglige og kulturelle

mangfold. Jeg går inn på temaer som jeg mener ikke bare bør være forbeholdt de praktiskestetiske

fagene, som kreativitet og lek. Videre ser jeg på et utvidet kunstbegrep, der

kunstnerens metode, og forholdet mellom tenkning og materiale, kan overføres til mine

undersøkelsesområder.
Utgiver
Høgskolen i Innlandet - Lillehammer

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit