Barnehagelærerens arbeid med trygghet og nære relasjoner.
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2496343Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Dette er en bacheloroppgave i barnehagelærerutdanningen. Oppgavens formål er å utvikle kunnskaper om barnehagelærerens arbeid med trygghet og relasjonsbygging, og er basert på følgende problemstilling: «På hvilken måter arbeider barnehagelæreren med trygghet og nære relasjoner til 1-2 åringene i barnehagen?».
Teorigrunnlaget er basert på tilknytningsteori, og begrepene trygghet og relasjoner forstås ut ifra dette. Jeg tar utgangspunkt i John Bowlbys forskning og forståelse av tilknytningsteorien, i tillegg til teorier om trygghet og relasjoner som en utvidelse av denne forståelsen. Samtidig utforsker oppgaven barnehagelærerens arbeid med dette, ved hjelp av intervju. Svarene jeg får knyttes opp imot relevant fagteori og forskning. Det kommer her frem flere viktige funn i forhold til barnehageansattes tilstedeværelse, sensitivitet og åpenhet for å skape trygge rammer for barn. Alle barn har behov for individuell tilrettelegging, og gode kunnskaper om de minste barnas behov er viktig for at disse skal ivaretas på en god måte. English:
This is a bachelor thesis, in the kindergarten teacher education. This thesis objective is to develop knowledge about the kindergarten teachers work for secure children and relationships, and have the following issue: "In what ways do the kindergarten teachers work to make secure children and close relationships to the 1-2 years old?".
My theoretical framework is based on attachment theory, and the concepts of security and relations is understood in the basis of this. I base this on John Bowlbys research and understanding of attachment theory, as well as theories of security and relations as an extension of this understanding. The thesis also explores this by interviewing two kindergarten teachers. I compare their answers against relevant subject theory and research. The thesis presents several important findings in relation to the significance of presence, sensitivity and openness of kindergarten staff to make a safe environment for the children. All children need individual facilitation, and it is important to have knowledge of the small children`s needs to be able to take care of them in a good way.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2016.