• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i barnehagelærerutdanning / Kindergarten Teacher Education
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i barnehagelærerutdanning / Kindergarten Teacher Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Balanseferdigheter blant 2-åringer i to forskjellige barnehager.

Frydenlund, Vilde
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Frydenlund.pdf (780.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2496380
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i barnehagelærerutdanning / Kindergarten Teacher Education [100]
Abstract
Norsk:

Barnehagens innhold og oppgaver er en viktig brikke i barns utvikling. Denne oppgaven tar for seg barns fysiske utvikling, grovmotorikk og balanseferdighet. Datainnsamlingen har foregått i to forskjellige barnehager i forhold til 2-åringers balanseferdighet. Disse to barnehagene er en kommunal barnehage og en privat natur og gårdsbarnehage. Disse funnene som ble kartlagt i disse to barnehagene har blitt fremstilt i tre forskjellige diagrammer som gir mulighet for sammenligning. Et diagram tar for seg den kommunale barnehagen og deres kartlegging, et diagram tar for seg natur og gårdsbarnehagen sin kartlegging og det siste diagrammet viser de to barnehagens kartlegging fremstilt med gjennomsnittet av de fire øvelsene. Kartleggingen foregikk i uteområdet i barnehagen og øvelsene som ble kartlagt var stå på høyre fot, stå på venstre fot, hoppe med samlede ben og gå over en balansepute. Funnene fra kartleggingen ble i et drøftingskapittel sett i lys av den faglige teorien rundt viktige begrep. Sammenlikning av funn fra de to barnehagene ble gjennomført. Avslutningsvis ble oppgaven oppsummert og en konklusjon ble gitt ut fra funn og teoriforankringen.
 
English:

Kindergarten is important with regard to childrens development, therefore its contents is of great significance. All sides of a child’s development will be in focus, such as fysical development, gross motor skills as well as balance skills. Data have been collected in two different kindergartens with focus on the balance skills of 2-year old children. One of the Kindergartens was a public one, the other one a privately owned farm nursery. Findings have been presented in three different diagrams, in order for data to be compared. One of the diagrams show surveys done in the public owned kindergaren, another diagram shows results of surveys done in the privately owned farm nursery. The last diagram, shows an average of four exercises performed in both of the kindergartens. The data was collected outdoors, with focus on following exercises : standing on the right foot, standing on the left foot, jump in place with two feet together and walking over a balance pillow.

The findings were connected to relevant theory and discussed in a separate chapter. Findings from both of the kindergartens have been compared. rtleggingen ble i et drøftingskapittel sett i lys av den faglige teorien rundt viktige begrep. Sammenlikning av funn fra de to barnehagene ble gjennomført. Finally the thesis was summarized and a conclusion was drafted upon the findings and relevant theory.
 
Description
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2016.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit