Uteundervisning og motivasjon på ungdomsskolen.
Abstract
Norsk:
Problemstillingen i denne oppgaven er: «Hvordan vil elevenes motivasjon påvirkes ved å integrere uteundervisning i naturfag?». For å finne svar på problemstillingen har jeg benyttet meg av både kvantitativ og kvalitativ metode på en klasse i 10.trinn.
Funnene viste at det var stor variasjon på hva elevene motivertes av. Det viste seg at «guttene» ble mer motivert for uteundervisning enn «jentene». Ei jente fortalte at hun likte tavleundervisning best, og at hun følte det ble mindre læring og mer forstyrrelser ute, mens en gutt fortalte at han likte uteundervisning best fordi det ble mer praktisk, virkelighetsnært og interessant.
Det virket som at de svake elevene får mer utbytte av, og blir mer motivert av uteundervisning enn de sterke elevene. Dette viser at alle elever motiveres og lærer forskjellig, og at variasjon i skolen er viktig. Uteundervisning kan bidra til variasjon og møte elvene der de er, slik at de opplever motivasjon og mestring. English:
The issue in this task is “How will the motivation of the students be influenced by integrating outdoor teaching in science?” To find answers to the problem, I have used both quantitative and qualitative methods on a class in 10th grade.
The findings showed that there was a great variation on what the students were motivated by. It turned out that the “boys” became more motivated for outdoor teaching then the “girls”. One girl told that she liked blackboard teaching best, and that she experienced less learning and more disturbance outside, while one boy told that he liked outdoor teaching best because it was practical, realistic and interesting.
It seems like the weaker students get more out of, and became more motivated by outdoor teaching then stronger students. It shows that everybody get motivated and learns differently, and that variation in school is important for adapting the training for all student. Outdoor teaching can contribute to variety, and meet the students where they are so they experience mastering and motivation.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.