dc.contributor.author | Lihovd, Jo Tormod Helstad | |
dc.date.accessioned | 2018-05-18T08:28:16Z | |
dc.date.available | 2018-05-18T08:28:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2498511 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Samskriving er alle former for tekstproduksjon der to eller flere personer skriver sammen på en tekst (Eritsland, 2008). Denne kvalitative undersøkelsen viser at det er flere måter å jobbe med samskriving på. Blant annet skilles det mellom homogene og heterogene elevgrupper. Funnene viser at det ikke finnes en ideell form for gruppesammensetning i arbeidet med samskriving, og at det er opp til lærerne å bestemme hvilken metode som passer best (Imsen, 2014; Johnson, Johnson & Holubec, 2002). Undersøkelsen ser også nærmere på hvordan lærerne jobber med rollefordeling, og vurdering av samskrivinga. Funnene i undersøkelsen viser at lærerne fordeler roller mellom elevene ulikt. Forskning tyder på at elevene i størst mulig grad bør fordele rollene seg i mellom (Johnson et al., 2002). Funnene viser også at lærerne fokuserer mest på elevenes deklarative kunnskap og ikke prosedurale når de jobber med vurderinga av samskrivinga. Forskerne argumenter for at lærere bør fokusere på begge (Daiute, 1985; Eritsland, 2008). | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
Collaborate writing is every form of written works created by two or more collaboratively not individually. This study shows through qualitative reasearch that collaborate writing is used in different ways by teachers. For excample are students divided into homogenic and heterogenic groups. The data shows that there is no ideal way of composing student groups, and therefore it is up to the teacher to decide which method they prefer best (Imsen, 2014; Johnson, Johnson & Holubec, 2002). This study also examines how teachers assign the roles in the student groups, and how they assess the written works created by the students. The findings show that teachers assign the student roles differently. Reasearch indicates that students in most cases should be allowed to assign roles between themselves (Johnson et al., 2002). This study also shows that teachers mainly are focused on the students declarative knowledge rather than prosedural, when they rewiev the students work. Researchers argue that teachers should focus on both (Daiute, 1985; Eritsland, 2008). | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | samskriving | nb_NO |
dc.subject | vurdering | nb_NO |
dc.subject | grupper | nb_NO |
dc.subject | roller | nb_NO |
dc.title | «La oss skrive sammen» - Samskriving på ungdomstrinnet | nb_NO |
dc.title.alternative | «Let’s write together» Coallorate writing in secondary school | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 32 | nb_NO |