Passivt mottagende VS Aktivt deltagende. En kvalitativ studie om aktivisering av elever.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2504980Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
I løpet av min utdanning har jeg så langt frontet et syn om at jo mer aktive elevene mine er, jo bedre. I denne bacheloroppgaven setter jeg som mål å utfordre og utforske mitt eget læringssyn med en kvalitativ studie om aktivisering av elever. Dalland (2012) trekker frem at det er viktig å være sin førforståelse bevisst får å kunne utføre en undersøkelse på en saklig måte, og dette viser jeg da ved å utfordre mine egne tanker og forutsetninger med problemstillingen: «Hvordan kan aktivisering av elever bidra til økt læring hos elevene?» Jeg legger Dewey’s learning by doing og Bandura’s Self-effiancy og observasjonslæring som et teoretisk fundament for min forskning. Jeg intervjuet en lærer og tre elevgrupper med tre elever pr. gruppe. Ut fra funnene i studien har jeg blant annet kommet frem til at elever lærer bedre av å være aktivisert, men da ikke nødvendigvis på en fysisk måte. English:
During my education up to this point, I have had a vision that the more active my pupils are, the better. In this bachelor thesis, I aim to challenge and explore my own point of view with a qualitative study on activation of students. Dalland (2012) emphasizes that it is important to be conscious of your own pre-understanding of the subject to be able to conduct research in an objective way, which I will show by challenging my own thoughts and assumptions with the problem: "How can activation of pupils contribute to increased learning among pupils?» I lay down Dewey's learning by doing and Bandura's Self-effiancy and observation learning as a theoretical foundation for my research. I interviewed a teacher and three pupil groups with three pupils per. group. Based on the findings of the study, I have, among other things, found that students learn better from being active, but not necessarily in a physical way.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.