Personalets tilnærming til det kulturelle mangfoldet i barnehagen
Abstract
Norsk:
I denne bacheloroppgaven har jeg som forsker ønsket å finne ut om personalets holdningspraksis, i arbeid med flerkulturell barnehage. I den forstand har jeg definert min problemstilling: På hvilke måter kommer personalets tilnærming til det kulturelle mangfoldet til utrykk, ved de utvalgte årsplanene?
Jeg har i kontekst med mitt forskningsspørsmål frembrakt hvilke komponenter som jeg anser blir summen av våre holdninger. Konstruksjoner, makt og diskurser er med på å styre hvordan vi utøver, fremmer, og begrunner vår yrkespraksis.
Jeg har tolket Michel Foucault begrepsinnhold i min teoretiske del, og i min analyse del. I følge Foucault, er vi ikke bare styrt av indre konstruerte bilder av verden, men vi er også i et politisk felt, og herredømme fra omgivelsene. Disse legger rammer og føringer for vårt arbeid. Jeg har i den forstand definert de diskursive maktene vi styres av, og de maktverdiene styringsdokumenter som rammeplanen fremmer.
Jeg har valgt å analysere dokumentene årsplaner, og analysere, kode og frembringe hvordan to ulike barnehager arbeider med et kulturelt mangfold, i sitt pedagogiske arbeid. English:
In this bachelor assignment, I as a researcher wanted to find out about the staffs postural practice, working with multicultural diversity in the kindergarten. In this sense, I have defined my issue: In what ways does the staffs approach to cultural diversity come to expression by the chosen annual plans?
In context of my issue, I have produced components I consider to be the sum of our positions. Constructions, power and discourse help control how we practice, promote, and justify our professional practice.
I have interpreted Michel Foucault's conceptual content in my theoretical part and in my analysis part. According to Foucault, we are not only guided by inner-constructed images of the world, but we are also in a political field and dominion from the surroundings. These frameworks will lay guidelines for our work. In that sense, I have defined the discursive powers we are governed by, and the powerful management documents that the framework plan promotes.
I have chosen to analyze the documents annual plans, and analyze, code and produce how two different kindergartens work with cultural diversity, in their educational work.
Description
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2018.