Karrierelærte erfaringer fra prosessen rundt det å slutte og begynne på igjen i videregående skole
Abstract
Elever som slutter i løpet av videregående skole er det mange av. Frafallselever eller «dropouts
» kalles de. Når man bruker slike begreper følger det også ofte med ufortjent mye negativ
oppmerksomhet om elever som slutter før de er ferdige med skoleløpet. Begrepene har etter
hvert blitt nesten ensbetydende med samfunnskostnader og at de ikke klarer å stå i det, at de har
dårlig helse eller at de har andre utfordringer. Hver og en av disse elevene har sin egen historie
med karrierelærte erfaringer i løpet av skoleløpet sitt. Jeg har snakket med fire av de for å skrive
denne oppgaven. Her har jeg søkt deres historier, og målet med oppgaven har vært å lære av
deres erfaringer. Deres erfaringer med det å ta valg, deres erfaringer med veiledning og deres
erfaringer med å gjøre noe annet enn skole før de begynte på skole igjen. Et av kriteriene var at
de nå skulle gå på påbygging til generell studiekompetanse. Dette betyr at de har gått yrkesfag
og gjort seg en del praktiske erfaringer i yrkeslivet gjennom faget yrkesfaglig fordypning, og
hvert år måttet ta stilling til hvilket programområde de skulle velge året etter.
Problemstillingen jeg har valgt for oppgaven er hvordan kan vi forstå, og anvende,
eleverfaringer fra valgene om å slutte og begynne på igjen i videregående opplæring, når vi ser
nærmere på karrierelæringshistoriene til 4 påbyggselever?
Fra et fenomenologisk hermeneutisk ståsted har jeg valgt semi-strukturerte kvalitative intervju
for å samle data til studien. Videre har jeg har brukt forskning på frafall og både motivasjonsog
læringsteori, samt karriereveiledningsteori, for å plassere min egen forskning.
Funnene fra studien var mange, så her avgrenset jeg i drøftingen. I hovedsak handler funnene
om hvem som påvirker valgene til ungdommene, om motivasjonen før de begynner på
videregående og før de begynner på igjen etter å ha sluttet, samt at alle respondentene var
«positivt sysselsatt» etter at de hadde sluttet på yrkesfag.