• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i karriereveiledning, dybde MAKARRD
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i karriereveiledning, dybde MAKARRD
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yrkesutdanning : ikke for hvem som helst

Gunnufsen, Mirjam Harr
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteravhandling 2018 Yrkesutdanning ikke for hvem som helst.pdf (2.565Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2567658
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i karriereveiledning, dybde MAKARRD [35]
Sammendrag
Retten til videregående opplæring er en grunnmur i det norske utdanningssystemet. Da den

ble innført med Reform-94 var det for å gi alle som fullfører grunnskolen et tilbud om

opplæring som gir studiekompetanse og/eller yrkeskompetanse, med et mål om at flere

skulle gjennomføre en utdanning frem mot formell kompetanse. Med opplæringsrett får alle

en mulighet til å nå et stadig høyere utdanningsnivå, ved at alle veier kan føre til generell

studiekompetanse. Skolen er en læringsarena, hvor det forutsettes at individet utvikles. Den

enkelte gis rom for utvikling og modning, fordi utdanningsstrukturen gir flere veier inn i

akademia.

Men utdanningsretten har en bakside. I min hverdag som veileder møter jeg mange unge

voksne som ikke ønsker seg inn i akademia. Disse har også vært gjennom en utvikling og en

modning, på søken etter en arbeidshverdag som føles meningsfull og givende. Men de vil

noe annet. De ønsker å ta en yrkesutdanning fremfor å ta høyere utdanning på

høgskole/universitet. Utdanningssystemet tar ikke høyde for en modning mot yrkesfag.

Jeg har intervjuet fire unge menn som har oppnådd generell studiekompetanse fra

videregående skole, og som derfor har brukt opp sin opplæringsrett. Samtidig er de ikke

kvalifisert for noen form for faglært jobb uten å ta mer utdanning. Individuell selvrealisering

settes gjerne i sammenheng med valgfrihet, men når det gjelder det å velge yrkesfag

beskriver mine kandidater opplevelser av å møte motstand, både individuelt, kulturelt og

strukturelt. De beskriver prosessen med å bestemme seg for å velge en yrkesutdanning som

en modningsprosess, som har vokst frem av erfaringer de har gjort etterhvert som de har

blitt mer voksne. I lys av karriereteorier viser mine funn at modning er en viktig faktor for å

sette mine kandidater i stand til å gå den kulturelle motstanden i møte. I mitt materiale

henger idéen om valgfrihet tydelig sammen med både motstand og modning. I denne

oppgaven vil jeg belyse opplæringsrettens bakside, ved å fokusere på disse unge voksnes

valg og på deres modning.

Det er et uttalt behov for flere fagarbeidere i det norske arbeidsmarkedet. I den politiske

diskursen synes løsningen på rekrutteringsproblemet å være at ungdommen skal lære å gjøre

bedre valg, slik at det blir færre feilvalg og mindre frafall på yrkesfagene i videregående

opplæring. Ved å lære de unge karrierekompetanser får individet både en subjektstatus, ved

5

at det selv kan velge, og en objektstatus, ved at utvikling av karrierekompetanser skal bidra

til at individet gjør effektive valg. Vetlesen påpeker at med en slik ansvarliggjøring er det

fare for å overføre løsninger på samfunnsmessige problemer over på individet. Det er ikke

de unge som trenger karrierekompetanse for å ta samfunnsansvar i valgene sine. Det er et

samfunnsansvar å gi befolkningen tilgang på utdanning som rekrutterer den arbeidskraften

vi trenger.

Med denne oppgaven søker jeg å synliggjøre at vi trenger et utdanningssystem som gir

befolkningen en mulighet for å modnes inn i en karriereutvikling mot yrkesutdanning, også

på andre tidspunkt i livet enn når man er 15 år.
Utgiver
Høgskolen i Innlandet

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit