Browsing Master i spesialpedagogikk deltid MASPE by Issue Date
Now showing items 21-40 of 80
-
ASK og sosiale relasjoner i barnehagen
(Master thesis, 2021)Valg av tema og problemstilling er valgt på bakgrunn av alle de barna jeg har møtt i ulike barnehager med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon, videre omtalt som ASK, der voksnes tilrettelegging er avgjørende ... -
Hvordan kan ulike forståelser av Stortingsmelding 6`s fremstilling av tidlig innsats påvirke elevers opplevelse av mestring i grunnskolen? : En teoretisk analyse ved bruk av Biesta teori om formålet med utdanning innenfor ulike pedagogiske tradisjoner.
(Master thesis, 2021)Denne studien omhandler hvordan ulike forståelser av Stortingsmelding 6`s (2019-2020) fremstilling av tidlig innsats kan påvirke elevers opplevelse av mestring i skolen. Oppgaven er en teoretisk analyse ved bruk av Biestas ... -
Barnehagelæreres vurderinger av flerspråklige barns språkutvikling
(Master thesis, 2022)Hovedmålet med denne oppgaven er å få innsikt i barnehagelæreres erfaringer i forbindelse med vurderinger av flerspråklige barns språkutvikling. Problemstillingen til oppgaven er: «Hva vektlegger barnehagelærere i arbeidet ... -
Kartleggingsverktøy i matematikk. En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer med kartleggingsverktøy i matematikkfaget.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om bruk av kartleggingsverktøy i grunnskolen. Skoleelever består av ulike individer, og som derfor lærer forskjellig. Noen lærer fort og har høyt læringsutbytte gjennom den ordinære ... -
Språk og begrepslæring - autentiske og estetiske erfaringer i begrepslæringen i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Språk omgir oss overalt og hvordan en forstår språkets prosesser og bakgrunn er ulikt. Vi lever i et stadig mer utfordrende samfunn i forhold til språklig samhandling, der denne er mer kompleks enn tidligere. Dette krever ... -
Opplevelsen av tilrettelagt leseopplæring - elever med dysleksi sine refleksjoner av tilrettelagt leseopplæring i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne kvalitative undersøkelsen har jeg utforsket hvordan videregåendeelever med dysleksi opplevde den tilrettelagte leseopplæringen i grunnskolen. Formålet med oppgaven er å få fram elevenes stemme, ved å ... -
Sosial bakgrunns betydning for elever i den spesialpedagogiske tiltakskjeden
(Master thesis, 2022)Sammendrag Sosial bakgrunns betydning for elever i den norske skolen har gjennom årene vært gjenstand for både interesse og forskning. Forskningen har gjerne vært knyttet til elevers skoleprestasjoner, frafall i videregående ... -
Etiske betenkeligheter som kan avdekkes i fagprosedyren for EIBI - med perspektiver fra H. Skjervheim & B. F. Skinner.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et resultat av et masteroppgaveprosjekt med den utformede problemstillingen: Hvilke etiske betenkeligheter kan avdekkes i fagprosedyren for EIBI gjennom Hans Skjervheims og Burrhus Frederic Skinners ... -
Tidlig innsats for barn som viser utagerende atferd
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har temaet tidlig innsats for barn som viser utagerende atferd. Studiet tar utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming, med forankring i et fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapeligståsted. Tidlig ... -
Inkludering i alternative opplæringsarenaer
(Master thesis, 2022)Å oppleve seg som inkludert i et felleskap er en grunnleggende dimensjon ved å ha et meningsfylt liv. I de senere årene har et økende antall elever falt utenfor det ordinære opplæringstilbudet. Et betimelig spørsmål er ... -
Hvordan oppleves komplikasjonen det er rundt skolevegring blant elever i barnevernstiltak, av PP-rådgivere og ansatte i barnevernstjenesten?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formålet: De involverte instansene kan meddele om en opplevelse av økende tendenser til skolefravær, spesielt av typen de definerer som problematisk skolefravær (Havik, 2018a). Gjennom forskning og opplevelser ... -
Speech-language pathologists and parents perceived challenges and opportunities of telepractice
(Master thesis, 2022)Tittel: Logopeder og foreldre sine opplevde utfordringer og muligheter med telehelse Forfatter: Rita Osei År: 2022 sider: 71 (uten vedlegg) Hensikt: Hensikten med denne studien er å forstå erfaringene til brukere av ... -
Lærernes tilrettelegginger for utvikling av leseforståelse i norsk for minoritetsspråklige elever i grunnskolen.
(Master thesis, 2023)I dette kvalitative studie har jeg forsket på problemstillingen om hvordan lærere tilrettelegger for utvikling av leseforståelse i norsk for minoritetsspråklige elever i grunnskolen. Mitt studium er plassert innen ... -
Hvordan beskriver lærere sin gjennomføring av den begynnende lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative undersøkelsen har jeg hatt interesse av å finne ut hvordan lærerne beskriver sin praksis i gjennomføringen av den begynnende lese- og skriveopplæringen. Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvordan ... -
«Elever som benytter seg av ASK: Hvordan ivaretar den offentlige skolen og privatskolenskolen barnets rett til å bli inkludert og anerkjent i skolens faglige og sosiale miljø.».
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn og formål Valg av tema bunner i en nysgjerrighet og interesse på hvordan skolesystemet arbeider for at alle elever skal bli inkludert og anerkjent. Barnekonvensjonen (1989, artikkel 12) sier at alle ... -
Å gjøre ADHD - En kvalitativ studie om kvinners opplevelser med å få diagnose ADHD i voksen alder.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler opplevelser knyttet til sen-diagnostisering av ADHD hos kvinner. Det blir poengtert at det er positivt og viktig å få diagnosen, for å vite hvordan ADHD kan påvirke hvordan man opplever å ... -
Hvordan erfarer fagansatte i fagskolen å undervise studenter med funksjonsnedsettelser?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven innenfor det spesial pedagogiske feltet handler om fagansattes erfaringer med å undervise studenter med funksjonsnedsettelser i fagskolen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende ... -
Hva vil vi med utdanningen i vår tids skole? I spenningsfeltet mellom målstyring og inkludering.
(Master thesis, 2023)I denne studien har vi gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av utvalgte kapitler i St.meld. nr. 30 (2003-2004) -Kultur for læring og Meld. St. 6 (2019-2020) - Tett på tidlig innsats og inkluderende fellesskap i bhg, ... -
Hva vil vi med utdanningen i vår tids skole? I spenningsfeltet mellom målstyring og inkludering.
(Master thesis, 2023)I denne studien har vi gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av utvalgte kapitler i St.meld. nr. 30 (2003-2004) -Kultur for læring og Meld. St. 6 (2019-2020) - Tett på tidlig innsats og inkluderende fellesskap i bhg, ... -
Skaperglede, engasjement og utforskertrang. En kritisk analyse av doble formål og motsetningsfulle intensjoner knyttet til en inkluderende opplæring.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om doble formål og motsetningsfylte intensjoner knyttet til utdanningspolitiske målsetninger om en inkluderende opplæring. Den er en teoretisk analyse av læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ...