Master i spesialpedagogikk deltid MASPE: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 82
-
"Vi skal alle samme vei" en kvalitativ studie om tilrettelegging for dysleksi.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse for å finne svar på problemstillingen: Hvordan tilrettelegger lærere på mellomtrinn for elever med dysleksi for å bygge opp og opprettholde deres læringsmotivasjon? Formålet ... -
Hvordan opplever lærere å tilrettelegge og gjennomføre et opplæringstilbud for elever med autismespekterforstyrrelser innenfor skolens inkluderende fellesskap? En kvalitativ studie med bruk av narrativ.
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne studien har det blitt forsket på problemstillingen «Hvordan opplever lærere å tilrettelegge og gjennomføre et opplæringstilbud for elever med autismespekterforstyrrelser innenfor skolens inkluderende ... -
Hvordan kan utdanningssystemet ivareta psykisk helse for barn med fonologiske vansker i lys av OAS-modellen?
(Master thesis, 2024)Denne masteren i spesialpedagogikk med fordypning i språk i teori og praksis handler om hvordan vi kan ivareta og/eller fremme psykisk helse for barn med fonologiske vansker. Den røde tråden gjennom oppgaven dreier seg ... -
Leders vurderinger av spesialpedagogens kommunikasjonskompetanse for spesialundervisning.
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave i spesialpedagogikk. Jeg tar utgangspunkt i tre problematiske områder som har preget spesialundervisningssystemet i Norge de siste årene - barns rett til å bli hørt, retten til å involveres i ... -
"..så mye atferd, og ingen ekstra ressurset.." - En kvalitativ studie om pedagogiske lederes samarbeid med foreldre til barn med utagerende atferd
(Master thesis, 2024)I dagens barnehage, som har gått fra å være en ren omsorgsarena til å bli en del av utdanningssystemet, er det økt fokus på tidlig læring og inkludering. Til tross for dette har utagerende atferd blant barn økt, og pedagogene ... -
Gule blomster
(Master thesis, 2024)Sammendrag Forskningsområdet til denne masteroppgaven er spesialpedagogikk. Målsetningen har vært å utforske det spesialpedagogiske feltet fra et relasjonsutviklingsperspektiv. Oppgaven retter oppmerksomheten mot øyeblikk ... -
Litteraturgjennomgang av kjønnets betydning for inkludering av elever med ADHD
(Master thesis, 2024)Den følgende avhandling tar sikte på å undersøke forskningsspørsmålet, som er «Hvilken kunnskap har vi om betydningen av kjønn i sammenheng med inkludering av elever med ADHD i skolen?». Det er en litteraturstudie hvor ... -
Resiliens og adferdsvansker i norske barnehager
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er å undersøke og belyse hvordan utvikling av barns resiliens kan bidra til å forebygge adferdsvansker blant barn i barnehager i Norge. Oppgaven inneholder en analyse ... -
Pedagogers perspektiver knyttet til tidlig innsats - En analyse av verdier utfra Bourdieu.
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Denne oppgaven har som mål å fremme pedagogers opplevelser knyttet til tidlig innsats og utvalgte distinksjoner innenfor tidlig innsats. Oppgaven vil se på hva tidlig innsats og distinksjonene gjør med ... -
Kroppen som barnets stemme
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven gir et forskningsbidrag innenfor temaet kroppslig samspill mellom ansatte og elev i en spesialpedagogisk kontekst. Temaet aktualiseres på bakgrunn av mangelfull forskning om kroppsspråk innenfor det ... -
Tidlig innsats og forsinket språkutvikling hos barn med Down syndrom
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Dette er en masteroppgave i Spesialpedagogikk, som handler om tidlig innsats og forsinket språkutvikling hos barn med Downs syndrom. Tematikken som er undersøkt i masteroppgaven tar utgangspunkt i ... -
Lærerens tilrettelegginger for elever med språkforstyrrelser på 5. - 7. trinn.
(Master thesis, 2023)Tema for dette masterprosjektet er språkforstyrrelser og prinsippet om tilpasset opplæring, i lys av det spesialpedagogiske feltet. Med bakgrunn i tema ble følgende problemstilling formulert for oppgaven: Hva vektlegger ... -
Hvordan opplever kontaktlærere i skolen pedagogisk-psykologisk tjeneste sitt systemrettede arbeid, sett i lys av inkludering?
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ studie der jeg har undersøkt hvordan kontaktlærere i skolen opplever pedagogisk-psykologisk tjenestes (ppt) systemrettede arbeid sett i lys av inkludering. Jeg ønsket å undersøke dette i etterkant ... -
Hvilken forståelse har dagens lærere av begrepet psykisk helse og på hvilken måte kan denne forståelsen påvirke egen lærerrolle
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag I denne kvalitative studien har jeg forsket på problemstillingen «hvilken forståelse har dagens lærere av begrepet psykisk helse og på hvilken måte kan denne forståelsen påvirke egen lærerrolle» Med ... -
Nettbrett og inkluderende praksis. En kvalitativ intervjustudie om læreres erfaringer med inkludering av elever med dysleksi.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål Opplæringen skal ifølge læreplanen Kunnskapsløftet 2020 sin overordnede del «i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell ... -
Etisk ansvar og profesjonelt skjønn innenfor spesialpedagogens tvetydige arbeidsfelt
(Master thesis, 2023)Sammendrag Foucault vektlegger viktigheten av menneskets kritiske refleksjon og han forstår dette som; ”a certain way of thinking, speaking and acting, a certain relationship to what exists, to what one knows, to what ... -
Inkludering av elever med rett til spesialundervisning i klassefelleskapet
(Master thesis, 2023)Hovedmålet med denne kvalitative studieoppgaven er å belyse spesialpedagogenes erfaringer i møte med inkludering av elever med rett til spesialundervisning i klassefelleskapet. Oppgavens problemstilling: «Hvilke aspekter ... -
PP – rådgiverens rolle i PPT
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor studieretningen spesialpedagogikk med fokus på rådgivning. Oppgavens tema retter fokuset mot PP - rådgiver sin rolle i PPT, og hva deres rolle innebærer, samt deres opplevelser og ... -
Hvordan arbeider barnehagelærere med matematikk i aldersgruppen 3- 6 år?
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne kvalitative undersøkelsen har jeg utforsket hvordan barnehagelærere arbeider med matematikk i aldersgruppen 3-6 år. Formålet med oppgaven er å få tanker, erfaringer og opplevelser rundt dette arbeidet. ... -
Morfologisk bevissthetstrening som strategi for utvikling av ordforrådet på opplæringsspråket for minoritetsspråklige elever i grunnskolen. Et litteraturstudium.
(Master thesis, 2023)Minoritetsspråklige elever er overrepresentert når det gjelder å motta spesialundervisning (Egeberg, 2016). Gode leseferdigheter er avgjørende for å lykkes på skolen, men man ser at minoritetsspråklige elever skårer svakt ...