Master i spesialpedagogikk deltid MASPE: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 56
-
Hvordan erfarer fagansatte i fagskolen å undervise studenter med funksjonsnedsettelser?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven innenfor det spesial pedagogiske feltet handler om fagansattes erfaringer med å undervise studenter med funksjonsnedsettelser i fagskolen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende ... -
Organisering av spesialundervisning for elever med dysleksi på 4-7.trinn
(Master thesis, 2023)Sammendrag Formålet med denne undersøkelsen var å få innsikt i opplevelsene og erfaringene til lærere og spesialpedagoger som jobber ved ulike skoler i samme kommune, og hvilke like og/eller ulike opplevelser og erfaringer ... -
Skaperglede, engasjement og utforskertrang. En kritisk analyse av doble formål og motsetningsfulle intensjoner knyttet til en inkluderende opplæring.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om doble formål og motsetningsfylte intensjoner knyttet til utdanningspolitiske målsetninger om en inkluderende opplæring. Den er en teoretisk analyse av læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ... -
Et kaldt hode og et varmt hjerte – refleksjoner fra PP-rådgivere om veiledning.
(Master thesis, 2023)Sammendrag. Tittel: Et kaldt hode og et varmt hjerte – refleksjoner fra PP-rådgivere om veiledning. Bakgrunn og problemstilling: For å utforske hvordan veiledning fungerer i en spesialpedagogisk praksis, ble valget å ... -
Sosial bakgrunns betydning for elever i den spesialpedagogiske tiltakskjeden
(Master thesis, 2022)Sammendrag Sosial bakgrunns betydning for elever i den norske skolen har gjennom årene vært gjenstand for både interesse og forskning. Forskningen har gjerne vært knyttet til elevers skoleprestasjoner, frafall i videregående ... -
Etiske betenkeligheter som kan avdekkes i fagprosedyren for EIBI - med perspektiver fra H. Skjervheim & B. F. Skinner.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et resultat av et masteroppgaveprosjekt med den utformede problemstillingen: Hvilke etiske betenkeligheter kan avdekkes i fagprosedyren for EIBI gjennom Hans Skjervheims og Burrhus Frederic Skinners ... -
Tidlig innsats for barn som viser utagerende atferd
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har temaet tidlig innsats for barn som viser utagerende atferd. Studiet tar utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming, med forankring i et fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapeligståsted. Tidlig ... -
Inkludering i alternative opplæringsarenaer
(Master thesis, 2022)Å oppleve seg som inkludert i et felleskap er en grunnleggende dimensjon ved å ha et meningsfylt liv. I de senere årene har et økende antall elever falt utenfor det ordinære opplæringstilbudet. Et betimelig spørsmål er ... -
Barnehagelæreres vurderinger av flerspråklige barns språkutvikling
(Master thesis, 2022)Hovedmålet med denne oppgaven er å få innsikt i barnehagelæreres erfaringer i forbindelse med vurderinger av flerspråklige barns språkutvikling. Problemstillingen til oppgaven er: «Hva vektlegger barnehagelærere i arbeidet ... -
Kartleggingsverktøy i matematikk. En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer med kartleggingsverktøy i matematikkfaget.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om bruk av kartleggingsverktøy i grunnskolen. Skoleelever består av ulike individer, og som derfor lærer forskjellig. Noen lærer fort og har høyt læringsutbytte gjennom den ordinære ... -
Språk og begrepslæring - autentiske og estetiske erfaringer i begrepslæringen i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Språk omgir oss overalt og hvordan en forstår språkets prosesser og bakgrunn er ulikt. Vi lever i et stadig mer utfordrende samfunn i forhold til språklig samhandling, der denne er mer kompleks enn tidligere. Dette krever ... -
Opplevelsen av tilrettelagt leseopplæring - elever med dysleksi sine refleksjoner av tilrettelagt leseopplæring i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne kvalitative undersøkelsen har jeg utforsket hvordan videregåendeelever med dysleksi opplevde den tilrettelagte leseopplæringen i grunnskolen. Formålet med oppgaven er å få fram elevenes stemme, ved å ... -
Hvordan oppleves komplikasjonen det er rundt skolevegring blant elever i barnevernstiltak, av PP-rådgivere og ansatte i barnevernstjenesten?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formålet: De involverte instansene kan meddele om en opplevelse av økende tendenser til skolefravær, spesielt av typen de definerer som problematisk skolefravær (Havik, 2018a). Gjennom forskning og opplevelser ... -
Speech-language pathologists and parents perceived challenges and opportunities of telepractice
(Master thesis, 2022)Tittel: Logopeder og foreldre sine opplevde utfordringer og muligheter med telehelse Forfatter: Rita Osei År: 2022 sider: 71 (uten vedlegg) Hensikt: Hensikten med denne studien er å forstå erfaringene til brukere av ... -
En åpen fremtid? – spesialpedagogers refleksjoner rundt diagnostiske kategorier i barneskolen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et tradisjonsrikt spesialpedagogisk tema som med tiden har endret retning og form, men tilsynelatende aldri mistet sin relevans. Med fokus på kategorisering, henholdvis diagnostiske ... -
Selvoppfatning, mestring og motivasjon i skolen
(Master thesis, 2021)Som elev i skolen plasseres en i et utdanningssystem. Her blir elevenes prestasjon, atferd og evner utsatt for vurdering, lett synlig for andre. For de elever som mestrer skolens mangfoldige krav, styrkes muligheten for å ... -
Hvordan kan ulike forståelser av Stortingsmelding 6`s fremstilling av tidlig innsats påvirke elevers opplevelse av mestring i grunnskolen? : En teoretisk analyse ved bruk av Biesta teori om formålet med utdanning innenfor ulike pedagogiske tradisjoner.
(Master thesis, 2021)Denne studien omhandler hvordan ulike forståelser av Stortingsmelding 6`s (2019-2020) fremstilling av tidlig innsats kan påvirke elevers opplevelse av mestring i skolen. Oppgaven er en teoretisk analyse ved bruk av Biestas ... -
Skolefraværsproblematikk og hjem-skole samarbeid : «…det har jo vært et landskap å manøvrere i...»
(Master thesis, 2021)Skolefraværsproblematikk er en stadig økende utfordring i skolen i dag, og det er veldig utfordrende å fange opp denne type strev tidlig nok. Gjennom disse fire informantenes fortellinger kan det se ut til at skolene ikke ... -
ASK og sosiale relasjoner i barnehagen
(Master thesis, 2021)Valg av tema og problemstilling er valgt på bakgrunn av alle de barna jeg har møtt i ulike barnehager med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon, videre omtalt som ASK, der voksnes tilrettelegging er avgjørende ... -
Det spesielle som det ordinære : Hva slags muligheter ligger i montessoriskolens elevsyn og organisering av undervisningen i forhold til å imøtekomme mangler som har blitt løftet frem i den nyere spesialpedagogiske debatten i Norge omhandlende tidlig innsats, kompetanse og barnets stemme?
(Master thesis, 2020)Oppgavens formål har vært å undersøke om montessoriskolens organisering av undervisning kan representere et alternativ til hvordan spesialundervisningen organiseres i den offentlige norske skolen i lys av at sistnevnte har ...