Blar i Master i realfagenes didaktikk heltid M2REALH på tittel
Viser treff 5-17 av 17
-
Elevers generaliseringsstrategier og algebraiske tenkning i møte med figurtall
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg elevenes strategier for å generalisere formler for figurmønstre. I min studie har jeg både studert hvilke strategier elevene bruker, men også hva disse strategiene sier om deres algebraiske ... -
Elevers tanker om naturvitenskapens egenart
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hvilke tanker elever uttrykker om naturvitenskapens egenart. I formålet for faget i læreplan i naturfag (Utdanningsdirektoratet, 2013a) er det beskrevet at elevene gjennom undervisning ... -
En casestudie av fire videregående elevers kunnskaper om lineære funksjoner i arbeid med Geogebra
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie (casestudie innenfor et fenomenologisk perspektiv) som har studert fire videregående elever i arbeid med lineære funksjoner. Studiet har sett på hvilke kunnskaper elevene ... -
Experiences of mathematical relevance in project-based education among selected youths between 14-and-15-year-olds in Norway
(Master thesis, 2021)The LK20 curriculum emphasizes three interdisciplinary themes which lend themselves well to project-based learning (PBL). Attempting to determine what makes such a project mathematically relevant, this study looks at the ... -
Flerspråklige elevers utfordringer i naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven undersøker flerspråklige elevers deltakelse i gruppesamtaler rundt naturfaglige fenomener. Oppgavens utvalg er nyankomne elever som får et innføringstilbud i egen klasse ved en ungdomsskole i Oslo. Elevene ... -
Lærergrep og samtaletyper i utforskende kjemiundervisning
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å ta for seg lærergrep og samtaletyper i kjemiundervisning, ved å se hvordan lærere styrer helklassesamtalen, hvilke samtaletyper som forekommer mellom elever, og hvilke lærergrep og samtaletyper ... -
Masteroppgave i matematikkdidaktikk En kvalitativ undersøkelse om lærernes oppfatninger om utforskende matematikk og matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for oppgaven er lærernes oppfatninger om utforskende matematikk i matematikkundervisning. Utforskende matematikkundervisning har fått stor plass i den nye lærerplanen, Fagfornyelsen 2020. Utforskende ... -
Naturopplevelser i naturfag - En kvalitativ undersøkelse av elevers naturopplevelser, og hvorvidt disse fremmer handlingskompetanse innen vern av miljø, ivaretagelse av naturressurser og bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Naturfagundervisningen i den norske grunnskolen har historisk hatt som et mål å fremme en vilje og evne til å bidra til vern av natur og ressurser. I nyere tid har dette blitt utviklet til å inkludere å bidra til en ... -
På vei mot en mer bærekraftig framtid? Bærekraft, systemforståelse og naturfagkompetanse i gjeldende og kommende læreplanverk
(Master thesis, 2020)Norsk: Dette er en masteroppgave i realfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å finne ut hvordan bærekraftig utvikling kommer til uttrykk i Læreplanverket for kunnskapsløftet ... -
Skrive for å forstå? En studie av elevers metaforer i kreative tekster om faseoverganger.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven handler om kreativ skriving i naturfag og potensialet kreativ skriving kan ha med tanke på å få et innblikk i elevenes forståelse og mentale modeller. Det naturfaglige temaet i oppgaven er ... -
Tverrfaglig naturfagundervisning i folkehelse og livsmestring – Forståelse og erfaringer
(Master thesis, 2023)Studiet undersøker faglærere i naturfag sine erfaringer og forståelser om tverrfaglig undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Fokuset med forskningen rettes mot tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan ... -
Utforskende matematikkundervisning og intellektuell risikotaking. En casestudie om undervisning som fremmer modige elever i en klasse på yrkesfag.
(Master thesis, 2022)Utforskende undervisning (eng. inquiry) har fått stor plass i den nye læreplanen, fagfornyelsen (2020). Den presiserer at elevene skal utforske i matematikkundervisningen. Denne type undervisning skiller seg fra tradisjonell ... -
Vurdering av tverrfaglig arbeid som inkluderer naturfag
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg intervjuet fem lærere i to ulike lærerteam om hvordan de utarbeider og vurderer tverrfaglige arbeider som inkluderer naturfag på vg1. Jeg har også intervjuet deres elever om deres refleksjoner rundt ...