Show simple item record

dc.contributor.authorSandlie, Lars
dc.date.accessioned2019-07-02T11:01:26Z
dc.date.available2019-07-02T11:01:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2603173
dc.description.abstractDenne kvalitative dokumentanalysen tar sikte på å undersøke hvilke verdimessige spenninger i synet på karriereveiledning som kommer til uttrykk i NOU 2016:7 - Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn. På bakgrunn av gjennomgang av tidligere forskning, er perspektiver som omhandler karriereveiledningens verdigrunnlag i lite grad belyst. Med utgangspunkt i en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming, og bruk av systematisk tekstkondensering (STC), har jeg gjennomført en dokumentundersøkelse av NOU 2016:7, og på bakgrunn av undersøkelsen kom jeg frem til følgende fire hovedperspektiver som grunnlag for analyse og drøfting av verdimessige spenninger i tilknytning til karriereveiledning i Norge: - Tre paradigmer om karriereveiledning - Læringsperspektivet - Individ- og samfunnsperspektivet - Det vitenskapsfilosofiske perspektivet De fire hovedperspektivene representerer ulike sider av karriereveiledningens verdigrunnlag. Allerede på Aristoteles sin tid for 2500 år siden var man opptatt av å skape samfunn der mennesker kunne leve gode liv samtidig som samfunnets kollektive verdier og interesser ble ivaretatt. Siden Frank Parsons kom på banen med en helhetlig karriereveiledningsteori tidlig på 1900-tallet, har det skjedd omfattende strukturelle endringer i vårt samfunn, noe som har hatt og fortsatt har stor betydning for individers livsbetingelser og rammebetingelser i tilknytning til utdanning- og arbeid. Undersøkelsens funn kan oppsummeres med at det finnes verdimessige spenninger både innad i de fire perspektivene og mellom dem. Etter min oppfatning har denne type spenninger betydning som grunnlag for utarbeidelsen av et kvalitetsrammeverk innen karriereveiledning, som er under utarbeidelse. Pågående, omfattende og raske endringer i samfunnsutviklingen, der globalisering og individualisering er sentrale aspekter, understreker etter mitt syn betydningen av bevissthet omkring det verdimessige grunnlaget for samfunnsutviklingen generelt, og for karriereveiledningen spesielt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.titleVerdier som grunnlag for karriereveiledningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber140nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record