«Når du på en måte har lært om det å ta valg, og det først skjer, så kan du litt om det, så er det ikke bare sånn: WOW! Her er et veldig stort valg, og du vet ingenting om hvordan du skal gjøre det!» (elev 9. trinn)
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg valgkompetanse hos elever på 9. trinn. Empirien er
hentet inn blant to klasser på 9. trinn ved en skole. Metoden jeg har brukt er
aksjonsforskning med et avsluttende fokusgruppeintervju. Jeg har valgt aksjonsforskning
som metode fordi jeg ønsket å gjøre forskningen i egen praksis og sammen med elevene
mine. Fokusgruppeintervju ble brukt for å klargjøre og utdype funn som ble gjort i dataene
underveis i prosjektet. Jeg har videre sett dataene i lys av ulike karriereveiledningsteorier.
Funnene i problemstillingen, «hva mener elevene påvirker valgene deres», og «hva trenger
de for å ta gode valg», samsvarer i stor grad med det forskerne trekker fram som viktige
aspekter ved valgkompetanse. Disse aspektene; kjennskap til seg selv, sine muligheter,
evnen til å takle endringer og usikkerhet og viktigheten av en god valgprosess er sider ved
det å ta gode valg der meningene til mine elever finner støtte i teoriene.