Assessing oral English in secondary school: challenges for novice English teachers.
Abstract
English:
This study investigates how novice teachers of English, at lower and upper secondary level, work with the assessment of oral English. In addition, the study focuses on how the novice teachers perceive their own competence in assessing speaking skills, and how their teacher education has prepared them for assessing oral English.
The research findings show that the teachers find it challenging to assess oral English. According to the teachers, there is a lack of a shared understanding of how to assess language abilities. The participants report that the assessment is largely based on the teachers’ subjective opinions. The participants problematize vague and broad competence aims in the curricula that open up for a range of different interpretations. The participants are concerned that the lack of a shared understanding of assessment in oral English can lead to unfair assessment of the students.
The teachers report that the training they received during the teacher education was not sufficient for working with assessing oral English. They express uncertainty regarding interpretations of competence aims and criteria, and are generally uncertain of whether or not their assessments are reliable and valid. Norsk:
Denne studien undersøker hvordan nyutdannede engelsklærere i ungdomskolen og videregående skole jobber med muntlig vurdering i engelsk. I tillegg fokuserer studien på hvordan lærerne anser egen vurderingskompetanse, og hvordan utdanningen deres har forberedt dem til å vurdere muntlig engelsk.
Forskningsfunnene viser at lærerne finner vurdering av muntlig engelsk utfordrende. Lærerne oppfatter at det ikke er noen felles forståelse av hvordan man skal vurdere muntlig engelsk på tvers av skoler i Norge og at vurdering i stor grad er basert på læreres subjektive meninger. Lærerne trekker frem at kompetansemålene i læreplanen er lite konkrete, og at dette åpner for mange ulike tolkninger av kompetansemålene. Urettferdig vurderingspraksis blir trukket frem som den ytterste konsekvensen av manglende felles forståelse for vurdering av muntlig engelsk.
Lærerne rapporterer at utdanningen deres i svært liten grad har forberedt dem til å vurdere muntlig engelsk. De forteller om usikkerhet rundt tolkning av kompetansemål og kriterier for kjennetegn på måloppnåelse, og er generelt usikre på om deres vurderinger pålitelige.
Description
Mastergradsoppgave i lektorutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2019.