«NAVs jobbspesialist i karriereveiledningsarbeidet med ungdom med psykiske lidelser»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2838105Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn og formål
Formålet med studiet har vært å få økt kunnskap rundt karriereveiledningsarbeidet jobbspesialister i NAV gjør med ungdom med psykiske lidelser.
Problemstilling og forskningsspørsmål
Med utgangspunkt i bakgrunn og formål, er problemstillingen i oppgaven «Hva er jobbspesialistene i NAV opptatt av i karriereveiledningsarbeidet?» Forskningsspørsmålene relaterer seg til den karriereteoretiske forståelsen rundt jobbspesialistenes karriereveiledningsarbeid med ungdom med psykiske lidelser, og sentrale suksessfaktorer i inkluderingsarbeidet.
Metode og utvalg
For å få svar på denne problemstillingen og forskningsspørsmålene har det blitt gjort en kvalitativ studie med individuelle intervjuer av 5 jobbspesialister og IPS-veiledere i NAV. Informantene ble hentet inn gjennom et strategisk utvalg. Datamaterialet har blitt analysert gjennom systematisk tekstkondensering, og oppgaven er forankret i hermeneutikk og sosialkonstruktivisme som vitenskapelig tilnærming. Gjennom analysen kom jeg frem til fire hovedfunn:
- Relasjonsbygging med deltaker
- Jobbspesialistens arbeid med arbeidsgivere
- Tverrfaglig samarbeid
- Oppfølging av deltaker
Resultater og konklusjon
Jeg presenterer funn som jeg drøfter mot aktuell teori og forskning. Resultatene viste lite variasjon i hva jobbspesialistene var opptatt av og hva som var sentrale suksessfaktorer. Mye av karriereveiledningsarbeidet jobbspesialistene gjør kan forstås ut ifra utviklings- og læringsparadigmet, men har flere elementer som kjennes igjen i det logisk-positivistiske paradigmet og det konstruktivistiske paradigmet.