• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lesing som grunnleggende ferdighet

Freitag, Maiken Nordbye
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Freitag.pdf (550.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/286213
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade [99]
Abstract
Norsk:

Temaet for denne oppgaven er lesing som grunnleggende ferdighet.

Problemstillingen lyder som følger: ”Hvilke utfordringer er knyttet til lesing som

grunnleggende ferdighet i et utvalg politiske dokumenter? Og hvilke konsekvenser har

utfordringene?”. For å besvare denne problemstillingen er Stortingsmelding nr. 31,

Kvalitet i skolen og Melding til Stortinget 22, Motivasjon – Mestring – Muligheter:

ungdomsskolen blitt analysert ved hjelp av relevant teori og hermeneutikken som metode.

Studiet av analysematerialet førte til tre funn som pekte på utfordringer knyttet til lesing

som grunnleggende ferdighet. Utfordringene er henholdsvis: ”Norske elever har svake

grunnleggende ferdigheter i lesing”, ”Det er lite fokus på tidlig innsats” og ”Lærere

mangler kunnskap for arbeid med lesing”. På bakgrunn av studiens funn, kan vi se at alle

disse utfordringene har konsekvenser for elevene spesielt, og det norske samfunnet

generelt.
 
English:

The topic of this research paper is reading as a basic skill. The research question is as follows:”What challenges are related to reading as a basic skill in a selected number of political documents? And what are the consequences of these challenges?”. White paper nr. 31, Quality in schools and White paper nr. 22, Motivation - Mastery – opportunity: Secondary school, have been analyzed to answer the research question, supported by relevant theory and Hermeneutics as methodology. The research of the analytical material led to three findings, which all suggested the challenges related to reading as a basic skill. The challenges are as follows ”Norwegian students have weak basic reading skills”, ”It is a insufficient focus on early efforts” and ”Teachers lack knowledge required to work on reading”. Based on the findings of this research paper, it is evident that these challenges all have consequences, particularly for the students, but also for the Norwegian society in general.
 
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit