Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFreitag, Maiken Nordbye
dc.date.accessioned2015-07-01T12:44:23Z
dc.date.available2015-07-01T12:44:23Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/286213
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Temaet for denne oppgaven er lesing som grunnleggende ferdighet. Problemstillingen lyder som følger: ”Hvilke utfordringer er knyttet til lesing som grunnleggende ferdighet i et utvalg politiske dokumenter? Og hvilke konsekvenser har utfordringene?”. For å besvare denne problemstillingen er Stortingsmelding nr. 31, Kvalitet i skolen og Melding til Stortinget 22, Motivasjon – Mestring – Muligheter: ungdomsskolen blitt analysert ved hjelp av relevant teori og hermeneutikken som metode. Studiet av analysematerialet førte til tre funn som pekte på utfordringer knyttet til lesing som grunnleggende ferdighet. Utfordringene er henholdsvis: ”Norske elever har svake grunnleggende ferdigheter i lesing”, ”Det er lite fokus på tidlig innsats” og ”Lærere mangler kunnskap for arbeid med lesing”. På bakgrunn av studiens funn, kan vi se at alle disse utfordringene har konsekvenser for elevene spesielt, og det norske samfunnet generelt.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The topic of this research paper is reading as a basic skill. The research question is as follows:”What challenges are related to reading as a basic skill in a selected number of political documents? And what are the consequences of these challenges?”. White paper nr. 31, Quality in schools and White paper nr. 22, Motivation - Mastery – opportunity: Secondary school, have been analyzed to answer the research question, supported by relevant theory and Hermeneutics as methodology. The research of the analytical material led to three findings, which all suggested the challenges related to reading as a basic skill. The challenges are as follows ”Norwegian students have weak basic reading skills”, ”It is a insufficient focus on early efforts” and ”Teachers lack knowledge required to work on reading”. Based on the findings of this research paper, it is evident that these challenges all have consequences, particularly for the students, but also for the Norwegian society in general.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectlesingnb_NO
dc.subjectferdigheternb_NO
dc.subjecttidlig innsatsnb_NO
dc.subjectlesestrategiernb_NO
dc.subjecttekstanalysenb_NO
dc.subjectavkodingnb_NO
dc.subjectdekodingnb_NO
dc.titleLesing som grunnleggende ferdighetnb_NO
dc.title.alternativeReading as a basic skillnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber29nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel