dc.contributor.author | Tetlimo, Kristine | |
dc.date.accessioned | 2015-07-02T14:38:27Z | |
dc.date.available | 2015-07-02T14:38:27Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/286393 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Etikk i skolen og dydsetikk er det overordna temaet for denne bacheloroppgaven. For å gi oppgaven et tyngre holdepunkt tilspisses temaet til dannelse og deretter til viktigheten av fenomenet læreren som forbilde. Ut fra teorier om dannelse og læreren som forbilde vil problemstillingens spørsmål besvares. For å gjøre dette best mulig trekkes det frem flere teorier. Bronfenbrenners økologiske modell, dannelses- og vekstmodellen, forskning på begrepet ”læreren som forbilde” og modellæring er av de teoriene som legges frem med vinkling mot dydsetikken i skolen. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
Ethics in school and virtue ethics is the main theme of this bachelor. To give the task at hand a good base, the theme will be narrowed down to formation and further on to the importance of the teacher as a role model. The main task will be answered based on the relevant theories about formation and the teacher as a role model. To pull this off in the best fashion, several theories will be presented. Bronfenbrenners ecological model, formation and growth model, studies on the term "the teacher as a role model" and model learning, are the theories that will be aimed at virtue ethics in school. | |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | etikk | nb_NO |
dc.subject | dydsetikk | nb_NO |
dc.subject | dyd | nb_NO |
dc.subject | dannelse | nb_NO |
dc.subject | holdninger | nb_NO |
dc.subject | verdier | nb_NO |
dc.subject | elever | nb_NO |
dc.subject | lærerrollen | nb_NO |
dc.title | Dydsetiske bidrag i skolen. | nb_NO |
dc.title.alternative | Virtue ethics contribution in the school. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 29 | nb_NO |