dc.contributor.author | Brunvoll, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2015-07-03T09:12:34Z | |
dc.date.available | 2015-07-03T09:12:34Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/286423 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan tospråklig fagopplæring kan påvirke en
flerspråklig elevs begrepsforståelse og mestringsfølelse i naturfag. For å finne ut om det ble
endring med tospråklig fagopplæring, utførte jeg en kvalitativ studie hvor jeg fulgte en
flerspråklig elev i to naturfagøkter. Den første uten tospråklig fagopplæring i forkant og den
andre med. Funnene drøftet jeg i lys av relevante teorier som isfjellmodellen til Cummins.
Gjennom observasjoner og intervjuer fikk jeg en klar indikasjon på at den flerspråklige
eleven oppnådde større begrepsforståelse og opplevde mer mestring i økta hvor tospråklig
lærer hadde hatt tospråklig fagopplæring med henne i forkant. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
In this thesis, I examined how bilingual education can affect a multilingual student's
conceptual understanding and sense of mastery in science. To find if there was a change of
conceptual understanding and mastery by bilingual teaching, I performed a qualitative study
in which I followed a multilingual student in two science lessons. The first lesson without
bilingual instruction in advance and the second with. I discussed the findings in light of
relevant theories, such as the iceberg model of Cummins.
Through observations and interviews, I got a clear indication that the multilingual student
achieved greater conceptual understanding and experienced more mastery in the lesson
where the bilingual teacher had bilingual education with the student in advance. | |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | tospråklighet | nb_NO |
dc.subject | flerpråklighet | nb_NO |
dc.subject | naturfag | nb_NO |
dc.subject | mestring | nb_NO |
dc.subject | begrepsforståelse | nb_NO |
dc.subject | Cummins | nb_NO |
dc.title | Begrepsforståelse i naturfag hos flerspråklige elever. | nb_NO |
dc.title.alternative | Conceptual understanding in science for multilingual students | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 41 | nb_NO |