Blar i Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education deltid M2TOD på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 48
-
LÆRERS PERSPEKTIV OM ELEVSAMTALER I SKOLEN
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven er et resultat av forsking jeg har gjort som avslutning på min utdanning i Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Tema for denne studien er Elevsamtalen, hvordan den ... -
"Språk er et stort hinder": Polske foreldres opplevelse av skole-hjem-samarbeid
(Master thesis, 2022)Polakker er den største gruppen av arbeidsinnvandrere som bor i Norge. 1. januar 2022 var det registrert 112 718 personer som har polsk statsborgerskap i Norge (Statistisk sentralbyrå, 2022). I denne oppgaven blir det ... -
"... Vi må huske på hvordan barna ser verden ..." En kvalitativ studie av læreres tanker om, og erfaringer med, lekens plass i skolen.
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å få innsikt i, og forståelse for, hvilken funksjon leken har i skolen. Med et ønske om å ta utgangspunkt i læreres tanker om, og erfaring med, lek i skolen ble vår problemstilling: «Hvilken ... -
Uttrykk som utfordrer. En dispositivanalyse av barnehagelærerens opplevelser av barns uttrykk
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvordan et nettverk av ulike strukturer i samfunnet kan virke inn på hvordan barnehagelæreren opplever barns uttrykk. Barnehagen i dagens samfunn eksisterer i et spenningsfelt ... -
Elevenes medbestemmelse i spesialundervisning
(Master thesis, 2022)Elevenes medbestemmelse i spesialundervisning I denne studien har jeg intervjuet tre elver på 7. trinn om hvordan de opplever og erfarer medbestemmelse i spesialundervisning. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i selvbestem ... -
Digitale verktøy, læringsstrategier og selvregulert læring: En kvalitativ studie om læreres bruk av teknologi i undervisning for å støtte elevers utvikling av selvregulert læring
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse der formålet er å søke svar på hvordan lærere i ungdomsskolen bruker teknologi og digitale verktøy i ... -
Skolehverdagen for elever med og uten spesialundervisning
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er å se på forskjellene i opplevelsene i skolehverdagen mellom elever med spesialundervisning og elever uten spesialundervisning. Formålet har vært å se hvor stor forskjell det faktisk er, ... -
Tilpasset undervisning ved digital hjemmeskole under pandemien
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset undervisning ved digital hjemmeskole under koronapandemien våren 2020. Som en følge av pandemiens utbrudd, ble alle skoler i Norge nedstengt, og elever måtte undervises hjemme, ... -
Psykisk helse i barnehagen – på hvilken måte kan barnehagens personale påvirke barnas livsmestring?
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er psykisk helse i barnehagen med fokus på barns livsmestring. Jeg vil ved hjelp av datamateriale innsamlet til denne masteroppgaven studere hvordan barnehagepersonalet arbeider med barns ... -
Hvordan forstår lærere anerkjennende undervisning? Hvordan arbeider de for en anerkjennende undervisning, og hvilke erfaringer har de?
(Master thesis, 2022)Norsk Sammendrag Masteroppgavens siktemål har vært å finne svar på hvordan lærere forstår, tilrettelegger og har erfart anerkjennelse i sitt arbeid med elever, samt betydningen av anerkjennelse for elevers utvikling og ... -
Ein leksepraksis styrt av habitus
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva i emnet tilpassa opplæring handlar om foreldre sine erfaringar med leksesituasjonen i heimen. Studien har som mål å svare på problemstillinga: korleis erfarer foreldre til barn i grunnskulen lekser og ... -
Læreres erfaringer med tilpasset opplæring for flerspråklige elever på yrkesfag i videregående skole
(Master thesis, 2022)Dette er en kvalitativ studie hvor jeg undersøker lærernes erfaringer knyttet til tilpasset opplæring for flerspråklige elever på yrkesfag. Studien er gjennomført på en videregående skole med informanter som arbeider som ... -
STL+ som tilpasset opplæring: En undersøkelse av læreres erfaringer med STL+ som tilpasset opplæring i førsteklasse.
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring gjennomført ved høgskolen i innlandet. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av tre lærere som jobber i 1. klasse på tre forskjellige skoler. Problemstillingen til prosjektet ... -
Nasjonal prøve i engelsk og tilpasset opplæring for elever som viser stort læringspotensial i engelsk
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker læreres erfaringer i å bruke den nasjonale prøven i engelsk på 5.trinn for å tilpasse engelskundervisningen til elever på det høyeste mestringsnivået. ... -
Han sa hva vi skulle gjøre, og så gjorde vi det etterpå. Barns opplevelse av å være med på et langsiktig kunstprosjekt i skolen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Tittel: Han sa hva vi skulle gjøre, og så gjorde vi det etterpå. Barns opplevelse av å være med på et langsiktig kunstprosjekt i skolen. Det overordna utgangspunktet for denne oppgaven har vært de visuelle ... -
"Inni er vi like?" – hvordan forstår barnehagelærere barn med minoritetsbakgrunn sine utfordringer i barnehagen. En kritisk diskursanalyse i et postkolonialt perspektiv.
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Tittelen på oppgaven er "Inni er vi like?" – hvordan forstår barnehagelærere barn med minoritetsbakgrunn sine utfordringer i barnehagen, ... -
Pedagogisk transspråking som tilpasset opplæring i engelskfaget: en aksjonsforskningsstudie
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er utformet som en pedagogisk aksjonsforskning studie og undersøker hvordan pedagogisk transspråking kan brukes i opplæring av engelsk blant nyankomne flerspråklige elever med liten eller manglende ... -
Overgangen barnehage-skole. Hva vektlegges siste året i barnehagen?
(Master thesis, 2023)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler i hovedsak om barna som skal begynne på skolen, og hvordan barnehagen tilpasser det siste året for dem i lys av å skape sammenheng i overgangen til skole og ... -
Lærerens møte med nyankomne elever - en empirisk undersøkelse av ressurser og muligheter i velkomstklassen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en empirisk undersøkelse av hvilke ressurser og muligheter læreren har i møte med flerspråklige elever i en introduksjonsklasse i barneskolen, basert på et ressurssyn som bakgrunn for praksis og med ... -
Uteskole - en arena for motivasjon og læring
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse med det formål å finne svar på om arbeidsmetoden uteskole har positive kvaliteter som kommer elevene ...