Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S på tittel
Viser treff 51-65 av 65
-
Naturfag som vaksinasjon mot konspirasjonsteorier?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut hva lærere i naturfag tenker om konspirasjonsteorier i klasserommet. Mer spesifikt skal oppgaven forsøke å besvare to forskningsspørsmål. Det første handler om hvilke aspekter ... -
Nyankomne elever og opplæringen i grunnleggende norsk - et klasseromsperspektiv med fokus på læreren som tilrettelegger
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å utforske den grunnleggende norskopplæringen som nyankomne elever får når de ankommer norske skoler. Jeg så nærmere på et delvis-integrert innføringstilbud der elevene var både i ... -
Nøkkelkompetanser elever behøver for å skape en bærekraftig verden – en analyse av digitale læreverk i naturfag
(Master thesis, 2024)Sammendrag Nøkkelkompetanser elever trenger for å skape en bærekraftig verden – en analyse av læreverk i naturfag. Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et av de tre tverrfaglige temaene i læreplanen for den norske ... -
Oppstartsamtalen mellom minoritetspråklige elever og lærer
(Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet har utviklet et nytt kartleggingsverktøy for å kartlegge minoritetsspråklige elever i grunnleggende norsk (Udir, 2021a). En del av dette verktøyet er en samtaleguide. I denne masteroppgaven forskes ... -
Relasjonsbygging og elevers psykiske helse. En kvalitativ studie om læreres erfaringer fra hjem-skole-samarbeidet.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteravhandlingen er relasjonskompetanse sett fra lærernes ståsted. Den overordnede problemstillingen for avhandlingen er spørsmålet om hvordan lærere erfarer at hjem-skole-samarbeidet påvirker elevens ... -
Samarbeidslæring som metode for å utvikle elevenes ferdigheter i norskfaget.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke muligheter samarbeidslæring som undervisningsform i norskfaget gir elevene for å utvikle sine lese-, skrive- og muntlige ferdigheter. Problemstillingen min lyder som ... -
Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens?
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den ... -
Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den ... -
Samiske fremstillinger i et utvalg sakprosatekster for barn og unge: En studie av sakprosabøkene Samer (2012) og Sápmi (2007).
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet for barnelitteratur, og omhandler en studie av sakprosabøkene Samer (2012), skrevet av Sigbjørn Skåden, og Sápmi (2007), skrevet av Elisabeth Johansen og John ... -
"Tallspill og samarbeid"-Kroppslig læring i tidlig tallforståelse.
(Master thesis, 2024)Tittelen i denne entreprenørielle masteroppgaven er: «Tallspill og samarbeid»-kroppslig læring i tidlig tallforståelse. Formålet med prosjektet er å utvikle et tallspill hvor elever får øve på tre telleprinsipper gjennom ... -
Teaching and Assessing Intercultural Competence in Norwegian Upper Primary Education
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven omhandler det mangefasetterte begrepet interkulturell kompetanse i den konteksten hvor det engelske språket læres bort i klasserommene på mellomtrinnet i Norge. I bakteppet av en verden som stadig blir ... -
Utforsking av «Flere – Færre». Et designprosjekt for kroppslig læring, samarbeid og multimodalitet i matematikkundervisning på 1. trinn.
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven presenterer utviklingen av aktiviteten «Flere – Færre» gjennom pedagogisk design forsking. Aktiviteten er utviklet på bakgrunn av læreplanen 2020, og den er rettet mot 1.trinn i begynneropplæringen i matematikk. ... -
Utvikling av partikkelforståelse på barnetrinnet - En kvalitativ innholdsanalyse av læreverket Refleks
(Master thesis, 2023)Samtidssamfunnet gjennomgår kontinuerlige endringer, og det er en forventning om at fremtiden vil bringe med seg økonomiske, miljømessige og sosiale utfordringer av uante dimensjoner. Derfor er utdanning i dag mer avgjørende ... -
Utvikling av resiliens for risikoutsatte barn
(Master thesis, 2024)Utvikling av resiliens for risikoutsatte barn: Oppgavens formål er å få mer innsikt og kunnskap om hvordan lærere kan arbeide med risikoutsatte barn for å fremme resiliens, til tross for en utfordrende hverdag. Problem ... -
“Why on earth am I an English teacher? I am terrified of it.”: A study of teachers experiencing English speaking anxiety in Norwegian primary schools
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av lærere som opplever muntlig språkvegring i engelsk når de underviser i norsk grunnskole. Å snakke foran forsamlinger har vist seg å være den mest skremmende faktoren innenfor ...