Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S på tittel
Viser treff 32-47 av 47
-
Lavt og høyt presterende elevers vurdering av egen mestring og trivsel
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, tilknyttet Grunnskolelærer 1-7. Oppgavens tema er lavt og høyt presterende elevers vurdering av egen mestring og trivsel. Elevers egen ... -
Lek i skolens begynneropplæring -en litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er lek i skolens begynneropplæring. I oppgaven, som er en litteraturstudie, analyseres tre fagfellevurderte artikler innhentet gjennom et strukturert litteratursøk. Ved å ta utgangspunkt i ... -
Lese- og skriveundervisning i norskfaget på fådelte skoler: Hvilke pedagogiske og organisatoriske praksiser karakteriserer lese- og skriveundervisningen i norskfaget i møte med muligheter og utfordringer ved fådelte skoler?
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i at fådelte skoler er utsatt for å bli lagt ned til fordel for større skoler i Norge, har jeg valgt å utføre en kvalitativ studie der jeg har beveget meg ut i disse skolen med et åpent blikk for å utforske ... -
Livsmestring i skolen - En undersøkelse av læreres oppfattelse av begrepet livsmestring
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble det innført nytt læreplanverk for den norske grunnskolen, gjennom fagfornyelsen. Her blir det introdusert tre nye tverrfaglige temaer, inkludert temaet folkehelse og livsmestring. Det forsterkede søkelyset ... -
Lærerutdanningen og yrket. Læreres erfaringer med mulige sammenhenger.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med et formål om å få innsikt i hvordan erfarne lærere opplever mulige sammenhenger mellom lærerutdanningen og yrket. Lærere har etter noen år med erfaring fått mulighet til å ... -
Matematikklærerens integrering av Fysisk Aktiv Læring på 3.trinn
(Master thesis, 2023)Teamet for denne masteroppgaven er fysisk aktiv læring i matematikk. Studiet tar for seg fysisk aktiv læring i matematikk fra et lærerperspektiv. Formålet med denne studien har vært å se hvilke trekk som kjennetegner ... -
Matematikklæreres kartlegging av tidlige numeriske ferdigheter i starten av 1. klasse
(Master thesis, 2022)Oppgavens tittel: Matematikklæreres kartlegging av tidlige numeriske ferdigheter i starten av 1.klasse. Formål og problemstilling: Formålet med oppgaven er å bidra til innsikt i kartleggingspraksis blant lærere som ... -
Matematikkvansker Bruk av konkretiseringsmateriell for å hjelpe en elev på 3.trinn med matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Både læreren og spesialpedagogen har matematikk i utdanningen, men de har ingen spesiell utdanning om matematikkvansker eller bruk av konkretiseringsmateriell. For å kunne identifisere elever med matematikkvansker er det ... -
Naturfag som vaksinasjon mot konspirasjonsteorier?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut hva lærere i naturfag tenker om konspirasjonsteorier i klasserommet. Mer spesifikt skal oppgaven forsøke å besvare to forskningsspørsmål. Det første handler om hvilke aspekter ... -
Nyankomne elever og opplæringen i grunnleggende norsk - et klasseromsperspektiv med fokus på læreren som tilrettelegger
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å utforske den grunnleggende norskopplæringen som nyankomne elever får når de ankommer norske skoler. Jeg så nærmere på et delvis-integrert innføringstilbud der elevene var både i ... -
Oppstartsamtalen mellom minoritetspråklige elever og lærer
(Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet har utviklet et nytt kartleggingsverktøy for å kartlegge minoritetsspråklige elever i grunnleggende norsk (Udir, 2021a). En del av dette verktøyet er en samtaleguide. I denne masteroppgaven forskes ... -
Relasjonsbygging og elevers psykiske helse. En kvalitativ studie om læreres erfaringer fra hjem-skole-samarbeidet.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteravhandlingen er relasjonskompetanse sett fra lærernes ståsted. Den overordnede problemstillingen for avhandlingen er spørsmålet om hvordan lærere erfarer at hjem-skole-samarbeidet påvirker elevens ... -
Samarbeidslæring som metode for å utvikle elevenes ferdigheter i norskfaget.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke muligheter samarbeidslæring som undervisningsform i norskfaget gir elevene for å utvikle sine lese-, skrive- og muntlige ferdigheter. Problemstillingen min lyder som ... -
Samiske fremstillinger i et utvalg sakprosatekster for barn og unge: En studie av sakprosabøkene Samer (2012) og Sápmi (2007).
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet for barnelitteratur, og omhandler en studie av sakprosabøkene Samer (2012), skrevet av Sigbjørn Skåden, og Sápmi (2007), skrevet av Elisabeth Johansen og John ... -
Utvikling av partikkelforståelse på barnetrinnet - En kvalitativ innholdsanalyse av læreverket Refleks
(Master thesis, 2023)Samtidssamfunnet gjennomgår kontinuerlige endringer, og det er en forventning om at fremtiden vil bringe med seg økonomiske, miljømessige og sosiale utfordringer av uante dimensjoner. Derfor er utdanning i dag mer avgjørende ... -
“Why on earth am I an English teacher? I am terrified of it.”: A study of teachers experiencing English speaking anxiety in Norwegian primary schools
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av lærere som opplever muntlig språkvegring i engelsk når de underviser i norsk grunnskole. Å snakke foran forsamlinger har vist seg å være den mest skremmende faktoren innenfor ...