Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S by Issue Date
Now showing items 21-40 of 47
-
"Jeg kan lese!" En kvalitativ studie av fire læreres oppfatning om betydningen av lesemotivasjon og tilpasset opplæring i den første- og andre leseopplæringen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet i grunnskolelærerutdanningen 1-7 ved Høgskolen i Innlandet 2023. En sentral del av dette studiet er å lære om den første- og andre leseopplæringen. Min egen arbeidspraksis har gjort meg ... -
Dyp læring og dannelse av fremtidens bærekraftborgere – en analyse av læreplanen i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse av læreplanen i naturfag som undersøker hvordan spenningene mellom tverrfaglighet og faglig prioritering utspiller seg, og hvilke konsekvenser dette kan ha for læringen ... -
Lavt og høyt presterende elevers vurdering av egen mestring og trivsel
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, tilknyttet Grunnskolelærer 1-7. Oppgavens tema er lavt og høyt presterende elevers vurdering av egen mestring og trivsel. Elevers egen ... -
Forståelse av naturfaglige modeller hos lærere og elever i grunnskolen.
(Master thesis, 2023)Denne studien ser på forståelsen av naturfaglige modeller blant elever og lærere i grunnskolen. Det rettes et fokus på hvorfor denne forståelsen er så viktig med tanke elevers læringsutbytte og at den er sentralt opp imot ... -
Matematikkvansker Bruk av konkretiseringsmateriell for å hjelpe en elev på 3.trinn med matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Både læreren og spesialpedagogen har matematikk i utdanningen, men de har ingen spesiell utdanning om matematikkvansker eller bruk av konkretiseringsmateriell. For å kunne identifisere elever med matematikkvansker er det ... -
Lek i skolens begynneropplæring -en litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er lek i skolens begynneropplæring. I oppgaven, som er en litteraturstudie, analyseres tre fagfellevurderte artikler innhentet gjennom et strukturert litteratursøk. Ved å ta utgangspunkt i ... -
Lese- og skriveundervisning i norskfaget på fådelte skoler: Hvilke pedagogiske og organisatoriske praksiser karakteriserer lese- og skriveundervisningen i norskfaget i møte med muligheter og utfordringer ved fådelte skoler?
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i at fådelte skoler er utsatt for å bli lagt ned til fordel for større skoler i Norge, har jeg valgt å utføre en kvalitativ studie der jeg har beveget meg ut i disse skolen med et åpent blikk for å utforske ... -
Matematikklærerens integrering av Fysisk Aktiv Læring på 3.trinn
(Master thesis, 2023)Teamet for denne masteroppgaven er fysisk aktiv læring i matematikk. Studiet tar for seg fysisk aktiv læring i matematikk fra et lærerperspektiv. Formålet med denne studien har vært å se hvilke trekk som kjennetegner ... -
How teachers adapt their teaching to facilitate the learning of writing skills for students with dyslexia.
(Master thesis, 2023)I denne studien er det gjennomført kvalitative intervjuer med lærere som har jobbet som engelsklærere og hatt ansvar for opplæringen av elever med dysleksi. Fokuset har vært rettet mot hvordan lærere tilpasser undervisningen ... -
Facilitation of oral skills through game-based learning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan bruk av spillbasert undervisning kan legge til rette for elevens bruk av muntlige ferdigheter i engelsktimene. Intervju av lærere og spørreskjema ble brukt for å samle inn data. ... -
Algebraisk tenkning på mellomtrinnet - En kvalitativ studie av matematikklærere på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ studie av fire læreres oppfatninger og undervisning i tidlig algebra og algebraisk tenkning på mellomtrinnet, da det gjennom de siste årene har blitt rettet stor oppmerksomhet mot norske elevers ... -
English Teachers’ Beliefs and Practices of Oral Skills Assessment in Norwegian Primary School
(Master thesis, 2023)Denne studien retter søkelys mot engelsklæreres oppfatning av og praksis med muntlige ferdigheter og vurdering på mellomtrinnet i grunnskolen. Med fornyelsen av den nasjonale læreplanen (LK20), er lærere overlatt med høy ... -
Samiske fremstillinger i et utvalg sakprosatekster for barn og unge: En studie av sakprosabøkene Samer (2012) og Sápmi (2007).
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet for barnelitteratur, og omhandler en studie av sakprosabøkene Samer (2012), skrevet av Sigbjørn Skåden, og Sápmi (2007), skrevet av Elisabeth Johansen og John ... -
Digital kompetanse for fremtiden – Læreres forståelse av algoritmisk tenkning i naturfag
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er algoritmisk tenkning i naturfag. Algoritmisk tenkning ble et begrep i norske læreplaner etter Fagfornyelsen i 2020 og ble inkludert i naturfag gjennom to kompetansemål tilknyttet ... -
Kjærlighet og emosjonelt arbeid i grunnskolen: En litteraturstudie med systemperspektiv
(Master thesis, 2023)Gjennom en konfigurativ litteraturstudie utforskes hva slags emosjonelle ressurser som kan fremme en lærerpraksis i tråd med føringer om kjærlighet. Kjærlighet i denne oppgaven forstås som en andre-orientert kjærlighet der ... -
«Det er veldig sånn at du bare skal snakke norsk på skolen, men dette er i gang med å bli endret» En kvalitativ studie av tre læreres refleksjoner rundt flerspråklighet og flerspråklige elever i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere reflekterer over flerspråklighet og tilrettelegging for flerspråklige elever. Det kulturelle mangfoldet i Norge, er større enn noen gang, og dette fører til at ... -
“Why on earth am I an English teacher? I am terrified of it.”: A study of teachers experiencing English speaking anxiety in Norwegian primary schools
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av lærere som opplever muntlig språkvegring i engelsk når de underviser i norsk grunnskole. Å snakke foran forsamlinger har vist seg å være den mest skremmende faktoren innenfor ... -
Samarbeidslæring som metode for å utvikle elevenes ferdigheter i norskfaget.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke muligheter samarbeidslæring som undervisningsform i norskfaget gir elevene for å utvikle sine lese-, skrive- og muntlige ferdigheter. Problemstillingen min lyder som ... -
Kritisk tenking i lærebokoppgaver i naturfag for 1.-4. trinn.
(Master thesis, 2023)Evnen til kritisk tenking er en sentral kompetanse som det vil bli stadig mer behov for i samfunnet og arbeidsliv i framtida. Derfor er det viktig at elever utvikler ferdigheter for kritisk tenking i skolen. Dette vises ... -
Analyse av norske matematiske læreverk på 5.trinn med utgangspunkt i potensielle kognitive krav og type svar
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg analysert fem ulike norske læreverk på 5.trinn. Formålet med oppgaven var å se hva slags type potensielle kognitive krav og type svar som svar å finne i de ulike læreverkene. Jeg undersøkte også ...