Algebraisk tenkning på mellomtrinnet - En kvalitativ studie av matematikklærere på mellomtrinnet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074796Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Dette er en kvalitativ studie av fire læreres oppfatninger og undervisning i tidlig algebra og algebraisk tenkning på mellomtrinnet, da det gjennom de siste årene har blitt rettet stor oppmerksomhet mot norske elevers resultater i algebra. Fra ca. 1980 og frem til i dag har det blitt viet mye oppmerksomhet til forskning på algebraisk tenkning, og hvordan undervisning i algebra har kunnet tilrettelegges og blitt inkludert i undervisningen for elever fra 6-12 år (Kieran, 2016).
Problemstillingen for denne studien er derfor: Hva uttrykker lærere om hva tidlig algebra og algebraisk tenkning er, og hvordan underviser de temaet på mellomtrinnet?
Gjennom datainnsamlingen med bruk av intervju og observasjon har jeg utarbeidet og tatt i bruk følgende tre forskningsspørsmål for å kunne studere nyansene i lærernes oppfatninger og undervisningspraksis:1. Hvilke oppfatninger uttrykker lærerne om tidlig algebra og algebraisk tenkning på mellomtrinnet?2. Hvilke arbeidsmåter bruker lærerne i undervisningen på mellomtrinnet?3. Hvilke oppgaver brukes i algebraundervisningen på mellomtrinnet?
I arbeidet med å analysere datamaterialet fra intervjuene og observasjonen, valgte jeg tematisk analyse da denne analysemetoden har latt meg analysere og diskutere lærernes utsagn innenfor temaer de berører gjennom intervju og observasjon. Studien viser at lærerne gjennom datainnsamlingen trekker spesielt frem ukjente størrelser og likhetstegnets betydning i matematikk som sentralt i algebraisk tenkning, men samtidig viser også lærerne i ulik grad til sentralt innhold i algebraisk tenkning når de presenterer arbeidsmåter og oppgaver de anser som hensiktsmessige. Sett i lys av forskningen på tidlig algebra og algebraisk tenkning, viser resultatene fra denne studien at lærerne har et noe begrenset syn på algebraisk tenkning. Samtidig er det flere lærere som ser og utnytter algebraiske idéer ved oppgavene de bruker i sin undervisning. This is a qualitative study of four teachers’ conceptions and teaching of early algebra andalgebraic thinking in the middle grades. In recent years, much attention has been paid atNorwegian pupils’ results in algebra. From about 1980’s until today, there has been paid a lotattention to research into algebraic thinking, and how teaching in algebra has been facilitatedand included in the teaching for children in age 6-12 years old (Kieran, 2016).
The thesis-question for this study is therefore: What do teachers express about what earlyalgebra and algebraic thinking are, and how do the teach these topics in the middle grades?
Through the data collection using interviews and observation, I have drawn up and made useof the following three research questions in order to be able to study the nuances in theteachers’ conceptions and teaching practices:1. What conceptions do the teachers express about early algebra and algebraic thinkingin the middle grades?2. What working methods do the teachers use in teaching in the middle grades?3. Which tasks are used in teaching algebra in the middle grades?
In the process of analyzing the data material from the interviews and observation I havechosen thematic analysis. This method has allowed me to analyze and discuss the fourteachers’ statements within the topics they touch into through the interviews and observation.The study shows through the data collection that the teachers highlight unknown quantitiesand the meaning of the equal sign in mathematics as central to algebraic thinking. At the sametime, the teachers also refer to central content in algebraic thinking when they are asked topresent working methods and tasks they consider suitable. Seen from the research point ofview about early algebra and algebraic thinking, the result of this study shows that someteachers have limited conceptions of what algebraic thinking is. At the same time, there areseveral teachers who see and utilize algebraic ideas in the tasks they use in their teaching.