Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorNilstad, Andreas
dc.date.accessioned2023-06-30T16:10:20Z
dc.date.available2023-06-30T16:10:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136491409:37705758
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074796
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie av fire læreres oppfatninger og undervisning i tidlig algebra og algebraisk tenkning på mellomtrinnet, da det gjennom de siste årene har blitt rettet stor oppmerksomhet mot norske elevers resultater i algebra. Fra ca. 1980 og frem til i dag har det blitt viet mye oppmerksomhet til forskning på algebraisk tenkning, og hvordan undervisning i algebra har kunnet tilrettelegges og blitt inkludert i undervisningen for elever fra 6-12 år (Kieran, 2016). Problemstillingen for denne studien er derfor: Hva uttrykker lærere om hva tidlig algebra og algebraisk tenkning er, og hvordan underviser de temaet på mellomtrinnet? Gjennom datainnsamlingen med bruk av intervju og observasjon har jeg utarbeidet og tatt i bruk følgende tre forskningsspørsmål for å kunne studere nyansene i lærernes oppfatninger og undervisningspraksis: 1. Hvilke oppfatninger uttrykker lærerne om tidlig algebra og algebraisk tenkning på mellomtrinnet? 2. Hvilke arbeidsmåter bruker lærerne i undervisningen på mellomtrinnet? 3. Hvilke oppgaver brukes i algebraundervisningen på mellomtrinnet? I arbeidet med å analysere datamaterialet fra intervjuene og observasjonen, valgte jeg tematisk analyse da denne analysemetoden har latt meg analysere og diskutere lærernes utsagn innenfor temaer de berører gjennom intervju og observasjon. Studien viser at lærerne gjennom datainnsamlingen trekker spesielt frem ukjente størrelser og likhetstegnets betydning i matematikk som sentralt i algebraisk tenkning, men samtidig viser også lærerne i ulik grad til sentralt innhold i algebraisk tenkning når de presenterer arbeidsmåter og oppgaver de anser som hensiktsmessige. Sett i lys av forskningen på tidlig algebra og algebraisk tenkning, viser resultatene fra denne studien at lærerne har et noe begrenset syn på algebraisk tenkning. Samtidig er det flere lærere som ser og utnytter algebraiske idéer ved oppgavene de bruker i sin undervisning.
dc.description.abstractThis is a qualitative study of four teachers’ conceptions and teaching of early algebra and algebraic thinking in the middle grades. In recent years, much attention has been paid at Norwegian pupils’ results in algebra. From about 1980’s until today, there has been paid a lot attention to research into algebraic thinking, and how teaching in algebra has been facilitated and included in the teaching for children in age 6-12 years old (Kieran, 2016). The thesis-question for this study is therefore: What do teachers express about what early algebra and algebraic thinking are, and how do the teach these topics in the middle grades? Through the data collection using interviews and observation, I have drawn up and made use of the following three research questions in order to be able to study the nuances in the teachers’ conceptions and teaching practices: 1. What conceptions do the teachers express about early algebra and algebraic thinking in the middle grades? 2. What working methods do the teachers use in teaching in the middle grades? 3. Which tasks are used in teaching algebra in the middle grades? In the process of analyzing the data material from the interviews and observation I have chosen thematic analysis. This method has allowed me to analyze and discuss the four teachers’ statements within the topics they touch into through the interviews and observation. The study shows through the data collection that the teachers highlight unknown quantities and the meaning of the equal sign in mathematics as central to algebraic thinking. At the same time, the teachers also refer to central content in algebraic thinking when they are asked to present working methods and tasks they consider suitable. Seen from the research point of view about early algebra and algebraic thinking, the result of this study shows that some teachers have limited conceptions of what algebraic thinking is. At the same time, there are several teachers who see and utilize algebraic ideas in the tasks they use in their teaching.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleAlgebraisk tenkning på mellomtrinnet - En kvalitativ studie av matematikklærere på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel