Getting the English primary classroom climate-ready, a study of English teachers’ reported mindsets and views on establishing climate-ready classrooms.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136303Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
I masteroppgaven tar jeg for meg det økende problemet knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling. Oppgaven tar for seg ulike teorier som indikerer at tiden for å forhindre en klimakatastrofe begynner å renne ut.
Et av hovedfunnene denne masteren bygger på er at mange lærere føler seg uforberedt til å undervise om klimaendringer, til tross for at det kan ha store konsekvenser for kommende generasjoner. Mangelen på kompetente lærere som kan lære bort kunnskap om klima og bærekraft kan føre til at elevene ikke evner å håndtere utfordringene knyttet til fremtiden. Masteroppgaven min utforsker disse komplekse faktorene og mulige løsninger for å jobbe mot en forbedring. Betydningen av å ta vare på planeten vår ved å fremme bærekraft og forhindre klimaendringer øker dag for dag. Respekt for naturen og miljøbevissthet anses som grunnleggende verdier i den Norske utdanning og opplæring i grunnskolen. I tillegg er bærekraftig utvikling ett av de tre tverrfaglige temaene som er inkludert i den nye læreplanen. Det er imidlertid uheldig at det tverrfaglige temaet "Respekt for naturen og miljøbevissthet" ikke er en del av engelskfaget (Utdanningsdirektoratet, 2020).
Engelsk er et fag som gir elever et bredt spekter av muligheter for å styrke sine kunnskaper og ferdigheter. Jeg vil argumentere for at fraværet av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling i engelskfaget i læreplanen tar fra elevene en stor mulighet til å bygge videre på sin kunnskap om emnet og utforske det videre. Engelsk, et språk som blir snakket i store deler av verden, tilbyr et omfattende utvalg av ressurser, inkludert litteratur, poesi og ulike former for media. Disse ressursene er svært nyttige for elever for å styrke deres ferdigheter og kunnskaper om bærekraft og klimaendringer. Jeg håper oppgaven min kan være en tankevekker og bidra med et nyansert perspektiv på et komplekst og økende problem. My master's thesis addresses the urgent issue of climate change. It brings together various reports that indicate that the time to prevent a climate catastrophe is rapidly running out. One of the key findings in these reports (and in my thesis) is that many educators feel unprepared to teach about climate change despite the fact that it has far-reaching implications for future generations. This lack of preparedness can be attributed to various factors, such as inadequate training and a lack of resources to deal with the challenges that will arise in the future.
The thesis explores the multifaceted and complex issues related to climate change and sustainable development in-depth and addresses possible solutions to address them. The importance of taking care of our planet by promoting sustainability and preventing climate change is increasing day by day. Respect for nature and environmental awareness are considered fundamental values in education and training. Additionally, sustainable development is one of the three interdisciplinary topics included in the curriculum renewal. However, it is unfortunate that the interdisciplinary topic of "Respect for nature and environmental awareness" is not a part of the English subject (The Norwegian Directorate for Education and Training, 2020).
English as a subject could offers learners a wide range of opportunities to enhance their knowledge and skills. The lack of inclusion in the English curriculum could deprive learners of a great opportunity to build on their knowledge of the subject matter and explore further. English, being a widely spoken language, offers an extensive range of resources, including literature, poetry, and various forms of media. These resources could be highly beneficial for learners to enhance their skills and knowledge concerning sustainability and climate change.