Blar i Brage INN på emneord "musikk"
Viser treff 1-20 av 51
-
Album som foretrukket format i dagens musikkmarked
(Bachelor thesis, 2017)I denne bacheloroppgaven ser vi på albumets plass i dagens musikkindustri, og hvilke typer av forbrukere som fremdeles benytter seg av albumformatet. Vi tar for oss punkter for og imot fysiske og digitale album ved hjelp ... -
Barn, traumer og musikk
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: I denne bacheloroppgaven utforskes viktigheten av musikk som et egenterapeutisk virkemiddel, og de positive virkningene musikk kan ha i en undervisningssituasjon. Arbeidet med oppgaven har bestått av å intervjue ... -
Barnemusikk som et transdisiplinært emne. Om selvforståelse, musikkbegrep og affordanse som overskridende forskningsverktøy.
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I denne artikkelen diskuteres barnemusikk som emne for transdisiplinær forskning. Med utgangspunkt i et forskningsprosjekt som dreier seg om 3 til 6 år gamle barns egen bruk av fonogrammer (cd-plater, mp3-filer osv.) i ... -
Barns bruk av fonogrammer. Om konstituering av musikalsk mening i barnekulturelt perspektiv.
(Doctoral thesis, 2013)I avhandlingen utforskes barn i barnehagealders bruk av fonogrammer. Innspilt musikk er en del av dagens barnekultur som så langt har nytt liten forskningsmessig interesse, både innenfor barnekultur som forskningsfelt ... -
Barns musikalske bakgrunn og forståelse – en undersøkelse av musikalsk aktørskap i småskolen.
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: I denne oppgaven er det blitt utført en undersøkelse for å svare på hva barn i barneskolealder tenker om musikk og hvordan de bruker det. Arbeidet med oppgaven har bestått av å intervjue barneskoleelever, for så å ... -
Den komplekse Paul Simon : en intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune"
(Master thesis, 2009)Norsk: Oppgaven En intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune" er en analyse av to av Paul Simons mest kjente melodier. Sentralt i oppgaven er å undersøke storstrukturene i sangene, det ... -
Der er det ingenting angst
(Bachelor thesis, 2018)Norsk: Denne bacheloroppgaven knytter ‘musikk’ og ‘psykisk’ helse opp mot hverandre, for å utforske hvordan musikk kan påvirke hverdagen til mennesker med psykiske utfordringer. Oppgaven baserer seg på intervjuer av tre ... -
“Det aller største mor vet om…”: Om å gi videre et levd liv med musikk og å formidle for lite.
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen dreier seg en mors inderlige ønske om å gi videre Prøysens barneviser til sin 5-årige sønn. Hun kjenner visene godt fra egen oppvekst, og har gode barndomsminner knyttet til dem. Selv beskriver hun formidlingen ... -
En kvalitativ forskningsundersøkelse av musikkforskeres, musikklæreres og en musikkelevs perspektiver på fenomenet EKSISTENSIELLE ERFARINGER I KLASSEROMMET.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne kvalitative forskningsstudien tar for seg fenomenet: Eksistensielle erfaringer i klasserommet. Vet du hva musikklærer, jeg så både fortiden og fremtiden på en gang! Også så jeg en klokke, og viser`n gikk ... -
Endrende lyttevaner i den nye digitale mediehverdagen
(Master thesis, 2021)Norsk: I denne studien har jeg undersøkt hvordan musikere- og musikkinteressertes lyttevaner har blitt endret i overgangen fra CD, vinyl og kassett, til strømmetjenester. De fire informantene jeg har intervjuet, har alle ... -
Er streaming en bærekraftig modell for norsk musikkbransje? : En analyse av streamingmodellen som økonomisk økosystem
(Bachelor thesis, 2012)I denne oppgaven forklarer jeg hvorfor streamingmodellen vi har i Norge i dag gjør det vanskelig for enkeltaktører i musikkbransjen å tjene penger. Det lønner seg ikke for de små, uavhengige ... -
Et forsøk på å forstå komponisters bruk av informasjonsteknologi i et relasjonelt didaktisk perspektiv
(NMH-Publikasjoner;1995:2, Chapter, 1995) -
Et nytt verktøy i verktøykassa - Omvendt musikkundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2014)Norsk: Begrepet omvendt undervisning rommer en omorganisering av den tradisjonelle undervisningen, der man flytter hele eller deler av lærerens kunnskapsoverføring over til andre medier elevene får tilgang til. I omvendt ... -
Gehørvekking
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: I denne oppgaven er det blitt gjort en aksjonslæringsprosess, med sangtimer med informanten Ruth som mente hun var tonedøv. Det ble utført fire undervisningstimer a45 min. Dette er gjort for å kunne svare på om det ... -
Hovedinstrumentet, musikken og meg. Motivasjon for øving.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteravhandlingen omhandler elever på musikklinje i videregående skole og deres forhold til øving på hovedinstrumentet. Elevene har ukentlige undervisningstimer på sitt hovedinstrument, og det kreves en ... -
Hva fremkaller delingsvilje? En analyse av motivasjonsfaktorer for musikkdeling
(Bachelor thesis, 2017)I denne forskningsoppgaven ser vi på karakteristikker og motivasjonsfaktorer som har positiv effekt på delingsvilje. Vi redegjør for hva som gjør dette interessant å forske på og bygger opp egne teoretiske antakelser med ... -
Hvordan øver musikkstudenter på høyere grads utøvende studier, sett i lys av Ericssons teorier om deliberate practice?
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven omhandler hvordan musikkstudenter i Norge på høyere grads studier øver i lys av Ericssons teori om deliberate practice (Ericsson et al. 1993).To studenter har blitt observert og intervjuet om sitt ... -
Identitetsfølelse innenfor spillelister
(Bachelor thesis, 2017)I denne bacheloroppgaven ser vi på sammenhengen mellom spillelister, identitet og følelser. Vår problemstilling er: «Hvor viktig er spillelister for en følelse av identitet?» Vi finner denne problemstillingen interessant ... -
iPad i musikkundervising: Kreativitet og meining i praksis.
(Master thesis, 2016)Norsk: iPad er i dag nytta i musikkundervising av mange pedagogar, på ulike måtar og alderstrinn. Denne masteravhandlinga har som mål å finne ut noko om dei ulike applikasjonane og metodane som er nytta i musikkundervising, ...