• Aktivitetsrammer for læring. Håndbok for undervisere til bruk på samlinger med studenter 

      Skjeseth, Eli (Skriftserien;5/2022, Research report, 2022)
      Tittelen «Aktivitetsrammer for læring» sammenfatter forholdet mellom læring og aktivitet. Læring er målet med utdanning, konkretisert i læreplanene i form av ønsket kompetanse på fagfeltet. Aktivitet er et virkemiddel for ...
    • Arbeid med verdier i skolen: På jakt etter verdier i minnematerialet etter 22. juli 2011 

      Lied, Sidsel; Kveset, Torleif (Journal article, 2016)
      Barn var opptatt av verdier i tiden etter terrorangrepene 22. juli 2011.1 Det går fram av tekster og tegninger som barn og unge la på spontane minnesteder bl.a. i Osloområdet. Denne artikkelen viser at mange av disse ...
    • Brukermedvirkning: et likeverdig samarbeid 

      Arnesen, Elise; Tangen, Ida Mari Skare (Bachelor thesis, 2017)
      Oppgavens formål: Å belyse hvilke faktorer som kan spille inn for sykepleiers tilrettelegging for brukermedvirkning hos pasienter som er isolerte, og å øke bevissthet rundt hvordan dette kan gjennomføres på en faglig ...
    • Diabetes mellitus type 1 

      Tøraasen, Lisa Vangen; Al-Sultan, Zainab (Bachelor thesis, 2014)
      Hvert år blir rundt 600 nordmenn diagnostisert med sykdommen diabetes type 1, og Norge er et av landene i verden med størst andel av barnediabetes. I dag er det 15 000- 20 000 personer i Norge som har diabetes type 1, og ...
    • Dialogen mellom lærer og elev i utforskende naturfag 

      Hanssen, Trine (Master thesis, 2018)
      Norsk: Denne masteroppgaven er et kvalitativt studie som handler om hvordan man kan skape lærbare situasjoner gjennom dialoger i utforskende naturfagundervisning. I tillegg studerer jeg hvilke faser av utforskningen læreren ...
    • Dialoger i naturfagundervisningen. 

      Bakkerud, Ann Kristin (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for studien er dialoger i naturfagundervisningen. Problemstillingen jeg har søkt å finne svar på er: Hvordan kan dialoger fremme læring i naturfag? Studien viser at lærers valg av kommunikativ tilnærming har ...
    • Dialoger om verdier i grunnskolens formålsparagraf: Med minnematerialet fra 22. juli som læremiddel 

      Stubø, Ingebjørg; Markeng, Synnøve (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      In the aftermath of the shooting and killing of young people on Utøya island and the bombing of government buildings on July 22nd 2011, children and adolescents put down texts and drawings on spontaneous memorials in the ...
    • Elevaktivitet i sexsualundervisning. 

      Haganæs, Maren Sandvik (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven belyses hvordan underviningsmetoden kan påvikrer elevens tilegnelse av kunnskap, gjennom å se på elevaktivitet kontra tradisjonell undervisning i naturfag med tema prevasjonsmiddler. Det har blitt ...
    • "En gave for livet" 

      Kristiansen, Ida Marie; Værvågen, Ida Helene (Bachelor thesis, 2016)
      Tema: Undervisning til nyretransplanterte. Formål: Formålet med oppgaven er å belyse hvordan sykepleiere kan undervise slik at pasienter oppnår mestring, samt øke kunnskap og forståelse for hvordan dette kan gjøres på ...
    • English Classroom Dialogues. A study of teacher-class interaction in one English language classroom in upper secondary school 

      Salsten, Cecilie Østrem (Master thesis, 2008)
      Norsk: Utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært å belyse forholdet mellom muntlig interaksjon og andre/fremmedspråklæring innefor det utdanningspolitiske feltet. Oppgaven fokuserer spesielt på lærer-klasse interaksjon ...
    • Experiencing physical education in the upper secondary school setting: a grounded theory study of young people's mental health development 

      Storberget, Ida (Master thesis, 2013)
      Det er funnet en sammenheng mellom unge menneskers deltakelse i idrett og fysisk aktivitet, og deres mentale helse. Det er imidlertid en begrenset mengde forskning som har undersøkt hvordan idrett og fysisk aktivitet kan ...
    • Forhold som påvirker lese- og skriveferdigheter. 

      Stræte, Ingrid (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne oppgaven er et forsøk på å drøfte følgende problemstilling: “Hvordan spiller det som skjer i skolen inn på lese- og skrivenivået til en namibisk klasse på mellomtrinnet?” I oppgaven har jeg valgt å legge ...
    • Forsøk med bruk av IKT i matematikkundervisningen 

      Bradal, Ronald (Høgskolen i Hedmark - Rapport;06/2004, Research report, 2004)
      I studieårene 2001-02 og 2002-03 gjennomførte Høgskolen i Hedmark, avdeling for lærerutdanning i Hamar (LUH), forsøk med bruk av IKT i under-visningen. Forsøket ble kalt MIK-forsøket (media, informasjon og kommunikasjon). ...
    • Gjør naturfagen mer motiverende! 

      Einmo, Marius (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven handler om motivasjon hos elever, og hvordan ulike arbeidsmetoder motiverer elever i naturfag. Hvilken type motivasjon elever har, deres mestringsopplevelse og målsetting. Alt dette med en sammenheng ...
    • How English language literature is taught in the Norwegian upper secondary school 

      Popova, Mariya Evgenivna (Master thesis, 2010)
      Norsk: Dette prosjektet forsøker å finne ut hvordan engelskspråklig litteratur brukes i norsk videregående skole. Dataene er samlet i form av intervjuer med dem som står midt i dette arbeidet – engelsklærerne, og i form ...
    • Hvordan undervisning om religiøse fortellinger kan sørge for kunnskap, fremme forståelse og etterkomme internasjonale retningslinjer for undervisning i livstolking. 

      Risbakken, Ragnhild (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Oppgaven undersøker hvordan RLE-faget kan etterkomme internasjonale anbefalinger for undervisning om religion og livssyn, og hvordan den religiøse fortellingen som metode kan sørge for kunnskap om religion og kultur, ...
    • La elevene prøve og oppleve selv for å lære. 

      Faid, Barkahoum (Master thesis, 2015)
      Norsk: Denne masteroppgaven handler om hvordan fag- og yrkesopplæring bør legges opp for at elevene skal oppnå den kompetansen som næringslivet og samfunnet trenger. Bakgrunnen for studien er utfordringer som utdanningen ...
    • Leirskolen som påvirkning til friluftslivsundervisning i grunnskolen 

      Kjernli, Jorid (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: I hvilken grad påvirker leirskoleopphold lærernes egen friluftlivsundervisning i egen skole? Teori: Teorien presenterer leirskolen og hvordan friluftsliv hører hjemme i grunnskolen gjennom gjeldende ...
    • Lesestrategier 

      Myrvold, Mona (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne teoretiske bacheloroppgaven tar for seg lesestrategier og søker svar på hvordan man kan undervise i lesestrategier for elever på mellomtrinnet. Gjennom teori som omhandler fremming av leseforståelse etter ...
    • Mål og mening? : didaktiske perspektiv på nynorsk med fokus på elevholdninger 

      Røed, Dag Freddy (Master thesis, 2010)
      Norsk: Holdninger både i og utenfor skolen har betydning for undervisningssituasjonen, og ifølge professor Tove Bull (1991) bør holdninger danne utgangspunktet for pedagogisk arbeid. Dette er også mitt utgangspunkt da jeg ...