Browsing Master- og hovedoppgaver / Master thesis by Title
Now showing items 1892-1911 of 2825
-
Multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen undersøker multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet. Problemstillingen er «Hva karakteriserer 2.trinnselevers multimodale matematiske argumentasjon i arbeid med problemløsningsoppgaver?». ... -
Muntlighet på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Med denne kvalitative forskningsstudien har målet vært å undersøke hvordan tre norsklærere på mellomtrinnet bruker elevenes muntlige ferdigheter i undervisningen og hvilke utfordringer og muligheter de ser i dette arbeidet. ... -
Muntlighet som verktøy
(Master thesis, 2023)Muntlighet har blitt et omdiskutert og svært viktig tema i norskfaget. Målet for de muntlige ferdighetene er at elevene skal være i stand til å takle fremtidens situasjoner, og det ligger dermed et stort ansvar på lærerne ... -
Music teachers in Norway with foreign education: Uprooting a professional identity and replanting it abroad
(Master thesis, 2021)English: This is a study on three music teachers in Norway who originally come from different countries and cultures. The intention of the project is to examine the kinds of educational backgrounds with which foreign music ... -
Musikalsk identitet, smak og gehør : - en utredning av mulige sammenhenger knyttet til bandspill i ungdomsskolen
(Master thesis, 2010)Norsk: Temaet for denne oppgaven er ungdomsskoleelevers forutsetninger for å spille i band på bakgrunn av musikalsk identitet, smak og gehør. Oppgaven består av en teoridel og en empirisk del. I den teoretiske delen er det ... -
Musikk - Menneske - Mening
(Master thesis, 2008)Norsk: Spørsmål om mening og meningsfortolkning i musikk tilhører musikkestetikkens og musikkfilosofiens grunnlagsproblemer, og gir gjenklang innenfor musikkvitenskap, musikkpedagogikk og andre musikalske praksiser. I ... -
Musikk og dannelse i folkehøyskolen
(Master thesis, 2024)Master i kultur- og musikkdidaktikk ved høyskolen i innlandet 2024. Denne masteroppgaven utforsker forholdet mellom musikk og dannelse på folkehøyskole gjennom problemstillingen: «Hvilke betydninger har musikk for dannelse ... -
Musikk og dannelse. Et kvalitativt brevmetodisk forskningsprosjekt om musikkens betydning for individets dannelsesprosess.
(Master thesis, 2018)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet 2018. Oppgavens formål er å undersøke musikkens betydning for individets dannelse. Dannelsen av ethvert individ er en del av skolens mål. ... -
Musikk og eksistens: Potensielle interaksjoner mellom musikalske eksistensielle erfaringer og konstruksjon av musikalsk identitet
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne oppgaven skal jeg gjøre en fortolkning av to forskningsområder: den musikalske eksistensielle erfaring og musikalsk identitet, med den hensikt å kunne studere disse, ikke som adskilte fenomen, men som nært ... -
Musikk og Integrering: En undersøkelse av musikk som ressurs for bedre integrering av minoritetsspråklige elever og innvandrere.
(Master thesis, 2018)Norsk: "Musikk og Integrering: En undersøkelse av musikk som ressurs for bedre integrering av minoritetsspråklige elever og innvandrere", er en masteroppgave som undersøker om musikk kan være en verdifull integreringsressurs, ... -
Musikk som relasjonsbygging. En kvalitativ undersøkelse av hvordan musikk brukes i relasjonsbygging mellom lærer og elev.
(Master thesis, 2021)Norsk: I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan musikk benyttes i relasjonsbygging mellom lærer og elev i ungdomsskolen. Den tar både for seg musikkfaget og musikk generelt. Oppgaven er skrevet med en fenomenologisk ... -
Musikkopplevelse som fenomen
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven ønsker jeg å reflektere omkring musikkopplevelse som fenomen og dens estetiske og eksistensielle dimensjoner. Jeg belyser musikkopplevelsens rolle i våre liv og som del av skolehverdagen. Jeg tar ... -
Musikkpedagogiske fagsyn i Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2011)Norsk: Oppgavens hovedfokus er en tekstanalyse av musikkfagplanen i Kunnskapsløftet. Det teoretiske bakteppet omfatter estetisk teori, danningsteori og kulturteori. Problemstillingen er: Hvordan framstår musikkfagplanen ... -
Muskelstyrke som mål på fysisk funksjonsnivå hos friske eldre individer
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Det er en sammenheng mellom muskelstyrke og fysisk funksjonsnivå hos eldre personer. SPPB test er et vanlig brukt mål på fysisk funksjonsnivå hos eldre, men flere rapporterer at store andeler når taket av testen, ... -
Mycoprotein and New Sources of Protein
(Master thesis, 2023)This research paper investigates the potential of Mycoprotein as a sustainable alternative protein source, comparing it to emerging alternatives such as insects and lab-grown meats. Fusarium venenatum is a reliable and ... -
Mysteriet korklang: en fenomenologisk studie av tre elitedirigenters klangpraksis
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne masteravhandlingen er en fenomenologisk studie av tre elitedirigenters klangpraksis. Forskningsspørsmålet er: ”Hvordan forstår et lite utvalg ledende skandinaviske kordirigenter fenomenet korklang, og hvordan ... -
N-3 polyunsaturated fatty acids and progressive resistance training does not increase muscle mass and muscle strength in obese individuals compared to placebo
(Master thesis, 2022)Introduction: Obesity induces many physiological changes that harm muscular function. Usual treatment for obesity is exercise and diet. N-3 PUFA have shown to have a certain benefit as to increasing muscle mass and strength. ... -
NaKuHel - Et helsefremmende tiltak?
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: I de senere årene har interessen for betydningen av det sosiale og miljømessige i lokalsamfunnet vært økende innen strategier for helsefremmende arbeid. Et av hovedformålene er blant annet at nærmiljøet skal ... -
Ei narrativ analyse av opplevinga av forholdet mellom dysleksi, skulen si handtering og opplevinga av å vere annleis
(Master thesis, 2013)I denne oppgåva får ein eit innblikk i to menneske sin narrativ. Desse historiane handlar om det å ha dysleksi, opplevinga av det å vere annleis og skulen si handtering av vansken. Desse to narrativane er som ei reise i ... -
Narrativ erfaring som ressurs i skriveopplæring
(Master thesis, 2018)Norsk: I dette prosjektet tar jeg utgangspunkt i at ungdom i stadig mindre grad leser bøker. Imidlertid bruker de, ifølge Norsk mediebarometer (Statistisk sentralbyrå/Vaage, 2018), stadig mer tid på fortellinger i form ...