Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 1445-1464 av 2527
-
La elevene prøve og oppleve selv for å lære.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hvordan fag- og yrkesopplæring bør legges opp for at elevene skal oppnå den kompetansen som næringslivet og samfunnet trenger. Bakgrunnen for studien er utfordringer som utdanningen ... -
«… la meg se hva hun sier…»
(Master thesis, 2012) -
”En lang vei å gå!” : Møte med brukeres erfaring og deres utfordringer på veien mot en tilpasning i samfunnet.
(Master thesis, 2013)Bakgrunn Mennesker med rusproblemer er ulike som i befolkningen ellers. Behovet for hjelp og støtte varierer mye, både individuelt og mellom aldersgruppene. De alle fleste rusmisbrukere har vært avvent mange ganger, ... -
Lang vei inn. Kort vei ut. «Hvorfor slutter grenaderer i en prestisjeavdeling som Telemark bataljon?»
(Master thesis, 2014-12-18)Denne studien har undersøkt i hvilken grad ulike motivasjons- og hygienefaktorer tilknyttet arbeidssituasjonen til grenaderer i Telemark Bataljonen påvirker grenaderenes intensjoner om å avslutte sitt arbeidsforhold. For ... -
Langtidssykemeldtes erfaring med et døgnopphold på arbeidsrettet rehabilitering – en kvalitativ studie.
(Master thesis, 2023)Tittel: Langtidssykemeldtes erfaring med et døgnopphold på arbeidsrettet rehabilitering – en kvalitativ studie. Bakgrunn: Det å få personer tilbake i arbeidslivet har blitt stadig viktigere, spesielt med tanke på de økende ... -
Laryngeal physiology and terminology in CCM singing. A thesis investigating research on the underlying laryngeal physiology of CCM singing techniques, and experiences of teaching CCM genres to adolescents.
(Master thesis, 2018)English: As a singing teacher, one may find that thorough and consistent descriptions of the laryngeal physiology underlying various CCM singing techniques are hard to come by. Books, blogs and magazines concerned with ... -
Lavt og høyt presterende elevers vurdering av egen mestring og trivsel
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, tilknyttet Grunnskolelærer 1-7. Oppgavens tema er lavt og høyt presterende elevers vurdering av egen mestring og trivsel. Elevers egen ... -
Lavt presterende elever i matematikk.
(Master thesis, 2017)Norsk: De foreløpige eksamensresultatene fra våren 2017 i den videregående opplæringen viser at nesten to av fem elever strøk på matteeksamen i 2P. Det vil si at der en stor andel elever som går ut av videregående med ... -
Lån fra aksjeselskap til aksjonær: Påvirkes atferden til selskaper av en lovendring? En kvantitativ studie av effekter av omklassifiseringsregelen, skatteloven § 10-11 fjerde ledd (av 07.10.2015)
(Master thesis, 2020)Lån fra selskap til aksjonær har økt betydelig etter innføringen av aksjonærmodellen i 2006 (NOU 2014:13). Dette har medført en rekke utfordringer for skattemyndighetene da det blant annet har ført til sammenblanding av ... -
Lean i Ringebu Kommune : Implementering og effektivisering
(Master thesis, 2017)Offentlig sektor er i stadig endring. Både i kommuner og andre organisasjoner tilknyttet det offentlige er det fokus på å effektivisere og modernisere. Likevel er ikke dette noe nytt, offentlig sektor har alltid vært i ... -
Learning what democracy means in practice: A study on how textbooks can help promote competencies in upper secondary school
(Master thesis, 2022)Dagens skoler må forberede elevene til å leve og jobbe i en raskt endrende verden. Fagfornyelsen kan bli sett på som et svar til dette, ved å introdusere nye temaer og fokusområder i overordnet del. Med denne oppgaven ... -
Ledelse av barnehagens læringsmiljø
(Master thesis, 2020)Norsk: Bakgrunnen for tematikken i denne avhandlingen er forskning, som viser at de ansatte i barnehagen sin kompetanse er den viktigste faktoren for at barna skal få utnyttet sitt potensiale for læring og utvikling. Denne ... -
Ledelse av etterforskere i hverdag og krise
(Master thesis, 2022)Tema for oppgaven er utfordringer og muligheter en pandemi kan skape for ledelse av politietterforskere. En pågående global pandemi og de endringer dette kan medføre, blant annet på grunn av mange strenge smitteverntiltak, ... -
Ledelse av etterforskere i hverdag og krise: «Det er nesten som om vi trengte Covid-19 i politiet»
(Master thesis, 2022)Tema for oppgaven er utfordringer og muligheter en pandemi kan skape for ledelse av politietterforskere. En pågående global pandemi og de endringer dette kan medføre, blant annet på grunn av mange strenge smitteverntiltak, ... -
Ledelse av kriminalteknisk etterforskning i initialfasen av alvorlige straffesaker. En studie av intuisjonens rolle i åstedsledelse.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker tre sideordnede problemstillinger. Den baserer seg på semistrukturerte intervjuer av 6 informanter som har betydelig erfaring med drapsetterforskning i politiet, ... -
Ledelse av medarbeiderdrevet innovasjon : Mellomledelsens betydning for medarbeiderdrevet innovasjon i kommunen
(Master thesis, 2016)Med en offentlig sektor i sterk omstilling rettes innovasjonsfokuset mot en viktig og oversett ressurs, nemlig medarbeidere. Ansatte har skjulte evner for innovasjon og dette er et potensial som kan gjøres synlig, anerkjent ... -
Ledelse av Sentre for forskningsdrevet innovasjon - En tematisk analyse av ledernes egne beskrivelser av organisering og ledelse
(Master thesis, 2023)Gjennom forskning og innovasjon utvikles det ny kunnskap, og denne nye kunnskapen er nødvendig for at vi som samfunn skal klare å løse de krevende samfunnsutfordringene som møter oss nå og i årene fremover. I den siste ... -
Ledelse av skoleutvikling
(Master thesis, 2020)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne svar på hvordan ledelsen kan jobbe for å utvikle pedagogenes praksis, og benytte seg av opplæringslovens (1998) §9a i arbeidet, slik at enkeltindividets rettigheter ... -
Ledelse fra midten. En analyse av mellomlederes opplevde handlingsrom for ledelse i videregående skole
(Master thesis, 2012)Denne oppgavens hovedformål har vært å belyse mellomlederes opplevelse av handlingsrom. Forskningsfeltet har vært mellomledere for pedagogisk personale i videregående skoler i Hedmark Fylkeskommune. Vi har gjennom dette ...