Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 1297-1316 av 2527
-
«Jeg vet ikke hvorfor jeg har det, men jeg liker det»! : Elevens oppleves av spesialundervisning : «Er det samsvar mellom hensikten til styringsdokumentene og elevens opplevelse av spesialundervisningen?»
(Master thesis, 2014)Formålet vårt med masteroppgaven har vært å undersøke om det er samsvar mellom hensikten til styringsdokumentene og elevens opplevelse av spesialundervisning på 5. -7. trinn. Videre ønsket vi å utforske hvorvidt eleven ... -
”Jeg vil du skal se min motivasjon og kompetanse» – om hva som kan ha betydning for karriereutvikling når man har en funksjonsnedsettelse.
(Master thesis, 2018)I Norge har vi en sterk arbeidslinje som legger vekt på at alle som kan skal delta i arbeidslivet. Hva som fører til inkludering har vært på den politiske dagordenen i mange år. I 2016 kom NOU 2016: 7 Norge i omstilling – ... -
«Jeg vil ha dem med meg ut!» : En kvalitativ studie av utendørsaktiviteter og naturmøte på Island og i Norge. i oppveksten
(Master thesis, 2016)Bakgrunn: Inaktivitet i befolkningen er et av nåtidens største problemer for folkehelsen (World Health Organization [WHO], u.å.). Forskning viser at motivasjon for fysisk aktivitet er større når du er ute, samt at det ... -
Jeg vil, jeg vil - og jeg får det til!
(Master thesis, 2023)Hensikten med dette prosjektet er å få fram elevens perspektiv på sammenhengen mellom skolens tilrettelegging og elevens egen motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring. Det jeg var ute etter var elevens synspunkt ... -
«Jeg ønsker det egentlig, men vet ikke hvordan». En kvalitativ studie om sosial interaksjon for ungdom med kort botid i videregående skole.
(Master thesis, 2017)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan sosial interaksjon og relasjoner oppleves i den videregående skolen for ungdom med kort botid. Oppgaven er en kvalitativ studie og problemstillingen er som ... -
Jenter med diagnose ADHD i skolen
(Master thesis, 2009)Norsk: Diagnosen ADHD og medisinering av barn med sentralstimulerende midler vekker debatt i samfunnet. Enkelte hevder at vi har for smal forståelse av begrepet normalitet og at økende bruk av diagnoser er med på å ... -
”Jo mer du forteller om deg selv, jo mer kamuflert blir du” Selvframstilling i Tomas Espedals Imot naturen (notatbøkene)
(Master thesis, 2014)Norsk: Forfatteren Tomas Espedal debuterte for over 25 år siden, men hadde ikke sitt kommersielle gjennombrudd før i 2006. Han har til nå gitt ut tolv bøker, og er i dag både prisbelønt og oversatt til flere språk, selv ... -
Jo mere vi er sammen... : Tverrsektorielle samarbeidsavtaler med UH-sektoren for en kunnskapsbasert utvikling i NAV
(Master thesis, 2020)Stortingsmeldingen «NAV i ny tid» pekte på behovet for en mer kunnskapsbasert utvikling av NAV, blant annet gjennom en tettere samhandling med forsknings- og utdanningssektoren. Denne studien ser nærmere på avtalene NAV ... -
"Jobben vår er å gå på skolen, på en måte." : En kritisk drøfting av elevens rolle i skoleorganisasjonen.
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven er temaet elevens rolle i skoleorganisasjonen, og i hvilken grad den er påvirket av bestemte politiske ideer. Problemstillingen er: Hva kjennetegner elevens rolle i skoleorganisasjonen? Hvordan kan man ... -
Jordbrukspolitikk, kulturlandskap og gjengroing : hvilke konsekvenser har jordbrukspolitikken i perioden 1976-2012 hatt for kulturlandskapet?
(Master thesis, 2014)Landskap omgir oss overalt, om vi er i byen, på fjellet, ved sjøen eller på landet. Landskap er i kontinuerlig endring, og mange endringer er resultat av uavhengige enkeltavgjørelser. Eksempler er når en grunneier anlegger ... -
Juleavslutninger i skolen – et inkluderende fellesarrangement?
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en kvalitativ studie som undersøker juleavslutninger som et inkluderende fellesarrangement, og problemstillingen lyder som ... -
"Jø, så nøfyse!" En sosiolingvistisk analyse av dialektbruk i to Flåklypa-filmer
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker i hvilken grad alvdalsdialekten er representert i to ulike Flåklypa-filmer fra to ulike tidsperioder: Flåklypa Grand Prix (1975) og Månelyst i Flåklypa (2018). Denne oppgaven studerer dialekten ... -
Kallet til å ville: En lesning av Hanne Ørstaviks kallet – romanen (2006)
(Master thesis, 2009)Norsk: I denne masteroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i flere teorier for å belyse forskjellige sider av romanen kallet – romanen (2006) av Hanne Ørstavik. Jeg har blant annet brukt teori om metafiksjon utarbeidet ... -
Kamillas venn og Kamilla og tyven (del 2). En komparativ analyse.
(Master thesis, 2017)Norsk: Litteraturviter Jakob Lothe hevder at narrativ teori kan hjelpe oss til å forstå hva som knytter litteratur og film sammen, og hva som skiller disse to formene for narrativ presentasjon fra hverandre. Forholdet ... -
Kampen etter striden -en kvalitativ studie om hvordan veteraner som i dag lever med PTSD har opplevd prosessen med å søke økonomisk kompensasjon fra Statens pensjonskasse
(Master thesis, 2021)Denne studien omhandler norske militære veteraner som etter en tid etter sin tjeneste i internasjonale operasjoner har opplevd å bli diagnostisert med posttraumatisk stresslidelse (PTSD), og som følge av sin diagnose ... -
Kan barneverntjenesten tilby fattige familier en betydningsfull hjelp mot barnefattigdommen? : basert på en undersøkelse med tittelen: "Det nye barnevernet"
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven handler om fattigdom. Mest av alt barnefattigdom og hvordan dette defineres, omtales og diskuteres i samfunnet. Den handler om hvordan vi kan forstå fattigdom, sett fra ulike perspektiver, men den handler ... -
Kan bruk av master data hub bidra til økt datakvalitet?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å utrede om bruk av master data hub kan bidra til økt datakvalitet. Studien består av en litteraturstudie og en casestudie. Vi har stegvis sett på teori som understøtter hvor viktig ... -
Kan bruk av master data hub bidra til økt datakvalitet?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å utrede om bruk av master data hub kan bidra til økt datakvalitet. Studien består av en litteraturstudie og en casestudie. Vi har stegvis sett på teori som understøtter hvor viktig ... -
Kan du vite det helt sikkert? En kvalitativ studie av pedagogers arbeid med etiske utfordringer i barnehagen.
(Master thesis, 2017)Norsk: Min masteroppgave handler om hvordan pedagoger i barnehagen opplever situasjonen rundt og relasjonen med et barn med utrygg tilknytning. Bakgrunnen for studien er etiske utfordringer en kan møte på i hele prosessen ...