Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 1476-1495 av 2527
-
Lek i skolen : En kvalitativ undersøkelse av læreres forståelse av lekens betydning for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven i pedagogikk har vært å se nærmere på læreres forståelse av lek og lekens betydning for de yngste skoleelevene. Lek er av både teoretikere og forskere løftet fram som vesentlig i barns ... -
Lek i skolens begynneropplæring -en litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er lek i skolens begynneropplæring. I oppgaven, som er en litteraturstudie, analyseres tre fagfellevurderte artikler innhentet gjennom et strukturert litteratursøk. Ved å ta utgangspunkt i ... -
Lek som inkluderingsarena fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er inkludering gjennom lek sett fra et lærerperspektiv. Formålet med masteroppgaven har vært å se på hvilken rolle lærere inntar i lek for å bidra med å skape et inkluderende miljø for alle elevene. ... -
Lek som opprettholder av kontinuiteter i overgangen fra barnehagen til førsteklasse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven fokuserer på å skaffe innsikt i læreres forståelse av begrepet lek, og hvordan de kan bruke leken for å opprettholde kontinuiteten i overgangen fra barnehagen til barneskolen. Ut fra dette ble denne ... -
Lekne initiativer og praksiser i barnehagen; I et psykososialt helsefremmende perspektiv
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven er en undersøkelse av ulike sider ved personalets praksiser omkring lek i barnehagen, og hvordan disse kan forstås i samsvar med det helsefremmende mandatet som rammeplanen understreker. Undersøkelsesprosessen ... -
Lese- og skriveundervisning i norskfaget på fådelte skoler: Hvilke pedagogiske og organisatoriske praksiser karakteriserer lese- og skriveundervisningen i norskfaget i møte med muligheter og utfordringer ved fådelte skoler?
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i at fådelte skoler er utsatt for å bli lagt ned til fordel for større skoler i Norge, har jeg valgt å utføre en kvalitativ studie der jeg har beveget meg ut i disse skolen med et åpent blikk for å utforske ... -
Lese- og skrivevansker og psykisk helse : finnes det en sammenheng mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker hos 10. klassinger? Hvordan kan en eventuell sammenheng forklares?
(Master thesis, 2009)Norsk: Det er funnet signifikante sammenhenger mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker hos 10. klassingene. Disse sammenhengene finnes både mellom lese- og skivevansker og total vanskeskåre, og de fire delskalaene ... -
Leseferdigheter og autismeforstyrrelser : en undersøkelse av skolens tilrettelegging av leseopplæring for elever med autismeforstyrrelser
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven omhandler hvordan leseutvikling kan påvirkes av autismeforstyrrelser (ASF), og hvordan skolen tilrettelegger for disse elevene i forhold til dette. Oppgaven tar utgangspunkt i to ulike skoler, en ordinær ... -
Leselyst i skolebiblioteket
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne oppgaven er leselyst i skolebiblioteket. Oppgaven undersøker hvilke oppfatninger fire skolebibliotekarer har om hva leselyst er, hvordan de ser på sin egen rolle i arbeidet med å stimulere til ... -
Leseopplæring : hvilket teoretisk perspektiv har lærer, og hviken oppfatning har de av tilpasset leseopplæring?
(Master thesis, 2012)Norsk: Dette er en masteroppgave i Tilpasset opplæring ved Høyskolen i Hedmark. Tema for oppgaven er leseopplæring. Mange lærere opplever at leseopplæringen er utfordrende fordi Opplæringsloven (1998) § 1-3 sier at all ... -
Lesing av skjønnlitteratur i norskfaget på yrkesfag.
(Master thesis, 2016)Norsk: Hva kan en lærer gjøre for å fremme motivasjon for å lese skjønnlitteratur? Utfordringen til læreren kommer først og fremst til uttrykk gjennom møtene med umotiverte elever og konkrete verktøy for å endre dette. I ... -
Lesing på ungdomstrinnet: En studie av ti ungdomsskoleelevers lesevaner og deres erfaringer med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2022)Lesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene i skolen, og er helt nødvendig å mestre for å ta del i det norske samfunnet. Det kan se ut til å være en trend i skolen hvor ungdomsskoleelever leser mindre skjønnlitteratur. ... -
Leve med en kropp i stadig forandring : leve med den progredierende sykdom ataxia telangiectasia : hva betyr det for barnet og for fysioterapeuten?
(Master thesis, 2008)Problemstilling: Jeg belyser to problemstillinger: Hvordan er utviklingen hos barn med den neurodegenerative sykdommen Ataxia Telangiectasia (AT) sett fra fysioterapeutens perspektiv? Hva er barnets perspektiv på å leve ... -
Levinas, Bauman og Biesta—Ansvarlighetens Dimensjon i Pedagogikk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg problemstillingen: Hvordan kan Levinas’ filosofi bidra til en dypere forståelse av pedagogikk, og hvordan kan Gert J. J. Biesta og Zygmunt Baumans perspektiver utvide denne forståelsen? ... -
«Liker du meg?» En kvalitativ studie om relasjonens betydning i møtet med elever med problematferd - et lærerperspektiv
(Master thesis, 2022)Norsk Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hva lærere gjør for å bygge relasjoner til elever, hvordan de anerkjenner elever og hvilken betydning relasjoner mellom lærer og elev har i møtet med elever som har en form ... -
Likhet i lønn? Allmenngjort minstelønn, En studie av den norske bygg- og anleggsbransjen
(Master thesis, 2012)Tema for denne oppgaven er innføringen av allmenngjort minstelønn i Norge, og virkninger av den allmenngjorte minstelønnen i den norske bygg- og anleggsbransjen. Ved Norges innlemmelse i EØS-avtalen i 1994 ble norsk ... -
«Likheter og forskjeller i tilnærmingen til tilpasset opplæring på offentlig skole og på steinerskolen, med vekt på læremidler og arbeidsmåter».
(Master thesis, 2019)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høyskolen i Innlandet. Formålet med oppgaven er å finne likheter og forskjeller i forståelsen og tilnærmingen til tilpasset opplæring på offentlig skole og på ... -
Lite nytt og mest til nytte: Problemrepresentasjoner i Meld. St. 44 (2012-2013), Likestilling kommer ikke av seg selv
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven har vi studert kjønnslikestillingspolitikken i Norge slik den framstår i Meld. St. 44 (2012-2013) Likestilling kommer ikke av seg selv. I 1978 ble likestillingsloven vedtatt, dette var en viktig milepæl. ... -
Liten deltakelse og fravær i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne kvalitative studien er å belyse hvordan kroppsøvingslærere erfarer og jobber med elever med liten deltakelse og fravær i faget. Dataen i studien har blitt innhentet ved bruk av semi-strukturerte intervjuer ... -
Literacy i et friluftslivsperspektiv
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven er å belyse forskjellene mellom Kunnskapsløftet av 2006 (Lk 06) og Kunnskapsløftet av 2020 (Lk-20) for friluftsliv i kroppsøvingsfaget på ungdomsskoletrinnet og ...