Browsing Master- og hovedoppgaver / Master thesis by Title
Now showing items 1480-1499 of 2527
-
Lekne initiativer og praksiser i barnehagen; I et psykososialt helsefremmende perspektiv
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven er en undersøkelse av ulike sider ved personalets praksiser omkring lek i barnehagen, og hvordan disse kan forstås i samsvar med det helsefremmende mandatet som rammeplanen understreker. Undersøkelsesprosessen ... -
Lese- og skriveundervisning i norskfaget på fådelte skoler: Hvilke pedagogiske og organisatoriske praksiser karakteriserer lese- og skriveundervisningen i norskfaget i møte med muligheter og utfordringer ved fådelte skoler?
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i at fådelte skoler er utsatt for å bli lagt ned til fordel for større skoler i Norge, har jeg valgt å utføre en kvalitativ studie der jeg har beveget meg ut i disse skolen med et åpent blikk for å utforske ... -
Lese- og skrivevansker og psykisk helse : finnes det en sammenheng mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker hos 10. klassinger? Hvordan kan en eventuell sammenheng forklares?
(Master thesis, 2009)Norsk: Det er funnet signifikante sammenhenger mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker hos 10. klassingene. Disse sammenhengene finnes både mellom lese- og skivevansker og total vanskeskåre, og de fire delskalaene ... -
Leseferdigheter og autismeforstyrrelser : en undersøkelse av skolens tilrettelegging av leseopplæring for elever med autismeforstyrrelser
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven omhandler hvordan leseutvikling kan påvirkes av autismeforstyrrelser (ASF), og hvordan skolen tilrettelegger for disse elevene i forhold til dette. Oppgaven tar utgangspunkt i to ulike skoler, en ordinær ... -
Leselyst i skolebiblioteket
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne oppgaven er leselyst i skolebiblioteket. Oppgaven undersøker hvilke oppfatninger fire skolebibliotekarer har om hva leselyst er, hvordan de ser på sin egen rolle i arbeidet med å stimulere til ... -
Leseopplæring : hvilket teoretisk perspektiv har lærer, og hviken oppfatning har de av tilpasset leseopplæring?
(Master thesis, 2012)Norsk: Dette er en masteroppgave i Tilpasset opplæring ved Høyskolen i Hedmark. Tema for oppgaven er leseopplæring. Mange lærere opplever at leseopplæringen er utfordrende fordi Opplæringsloven (1998) § 1-3 sier at all ... -
Lesing av skjønnlitteratur i norskfaget på yrkesfag.
(Master thesis, 2016)Norsk: Hva kan en lærer gjøre for å fremme motivasjon for å lese skjønnlitteratur? Utfordringen til læreren kommer først og fremst til uttrykk gjennom møtene med umotiverte elever og konkrete verktøy for å endre dette. I ... -
Lesing på ungdomstrinnet: En studie av ti ungdomsskoleelevers lesevaner og deres erfaringer med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2022)Lesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene i skolen, og er helt nødvendig å mestre for å ta del i det norske samfunnet. Det kan se ut til å være en trend i skolen hvor ungdomsskoleelever leser mindre skjønnlitteratur. ... -
Leve med en kropp i stadig forandring : leve med den progredierende sykdom ataxia telangiectasia : hva betyr det for barnet og for fysioterapeuten?
(Master thesis, 2008)Problemstilling: Jeg belyser to problemstillinger: Hvordan er utviklingen hos barn med den neurodegenerative sykdommen Ataxia Telangiectasia (AT) sett fra fysioterapeutens perspektiv? Hva er barnets perspektiv på å leve ... -
Levinas, Bauman og Biesta—Ansvarlighetens Dimensjon i Pedagogikk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg problemstillingen: Hvordan kan Levinas’ filosofi bidra til en dypere forståelse av pedagogikk, og hvordan kan Gert J. J. Biesta og Zygmunt Baumans perspektiver utvide denne forståelsen? ... -
«Liker du meg?» En kvalitativ studie om relasjonens betydning i møtet med elever med problematferd - et lærerperspektiv
(Master thesis, 2022)Norsk Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hva lærere gjør for å bygge relasjoner til elever, hvordan de anerkjenner elever og hvilken betydning relasjoner mellom lærer og elev har i møtet med elever som har en form ... -
Likhet i lønn? Allmenngjort minstelønn, En studie av den norske bygg- og anleggsbransjen
(Master thesis, 2012)Tema for denne oppgaven er innføringen av allmenngjort minstelønn i Norge, og virkninger av den allmenngjorte minstelønnen i den norske bygg- og anleggsbransjen. Ved Norges innlemmelse i EØS-avtalen i 1994 ble norsk ... -
«Likheter og forskjeller i tilnærmingen til tilpasset opplæring på offentlig skole og på steinerskolen, med vekt på læremidler og arbeidsmåter».
(Master thesis, 2019)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høyskolen i Innlandet. Formålet med oppgaven er å finne likheter og forskjeller i forståelsen og tilnærmingen til tilpasset opplæring på offentlig skole og på ... -
Lite nytt og mest til nytte: Problemrepresentasjoner i Meld. St. 44 (2012-2013), Likestilling kommer ikke av seg selv
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven har vi studert kjønnslikestillingspolitikken i Norge slik den framstår i Meld. St. 44 (2012-2013) Likestilling kommer ikke av seg selv. I 1978 ble likestillingsloven vedtatt, dette var en viktig milepæl. ... -
Liten deltakelse og fravær i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne kvalitative studien er å belyse hvordan kroppsøvingslærere erfarer og jobber med elever med liten deltakelse og fravær i faget. Dataen i studien har blitt innhentet ved bruk av semi-strukturerte intervjuer ... -
Literacy i et friluftslivsperspektiv
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven er å belyse forskjellene mellom Kunnskapsløftet av 2006 (Lk 06) og Kunnskapsløftet av 2020 (Lk-20) for friluftsliv i kroppsøvingsfaget på ungdomsskoletrinnet og ... -
Literature and ethics. Spiegelman’s Maus in the upper secondary English classroom.
(Master thesis, 2020)English: The core curriculum emphasizes the importance of critical thinking and ethical awareness. The overall aim of this thesis is to discuss how one can use literature to explore issues of ethics in the English language ... -
Literatur’s Role in Intercultural Competence Acquisition
(Master thesis, 2021)This thesis seeks to evaluate the effects of reading literature and how reading literature can develop intercultural competence. The thesis uses a qualitative narrative analysis of third-year university students who have ... -
"Litterasitetsutvikling i en tospråklig kontekst" : hvordan opplever minoritetsspråklige voksne deltakere i norskopplæringen å kunne bruke morsmålet når de skal lære å lese og skrive?
(Master thesis, 2013)Norsk: Studien har tittelen «Litterasitetsutvikling i en tospråklig kontekst» og er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Gjennom videreutdanning og egne erfaringer som pedagog, har jeg opparbeidet ... -
Litteraturgjennomgang av kjønnets betydning for inkludering av elever med ADHD
(Master thesis, 2024)Den følgende avhandling tar sikte på å undersøke forskningsspørsmålet, som er «Hvilken kunnskap har vi om betydningen av kjønn i sammenheng med inkludering av elever med ADHD i skolen?». Det er en litteraturstudie hvor ...