Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 47-66 av 2527
-
Anerkjennelse av minoritetsspråklige barn i barnehagen.
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er en kvalitativ studie hvor formålet er å undersøke hvordan anerkjennelse tolkes og forstås av barnehagelærere, samt å se på forhold som kan fortelle noe om minoritetsspråklige ... -
Anerkjennelse i den tilpassede opplæringen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk blir begrepene anerkjennelse og tilpasset opplæring lagt vekt på, hvor følgende problemstilling blir besvart: Hvordan forstår og redegjør ansatte på en skole for ... -
Anerkjennelse i en standardisert verden
(Master thesis, 2020)Norsk: I denne masteroppgaven i tilpasset opplæring har jeg anvendt Axel Honneths sosial filosofi og kritiske teori for å tilnærme meg to fenomener, anerkjennelse og kartlegging. Formålet med oppgaven har vært å løfte ... -
Anerkjenning i kroppsøving – for alle! Ein kvalitativ studie om anerkjenning i kroppsøving for elevar med nedsett funksjonsevne i vidaregåande opplæring
(Master thesis, 2021)Studiens hensikt er å belyse praksisar og forhold ved kroppsøvingsfaget som fremjar eller øydelegg eit anerkjennande og inkluderande fellesskap for elevar med nedsett funksjonsevne. Problemstillinga som blir undersøkt ... -
Angst eller befrielse? Muligheter og begrensninger ved livsmestringsundervisning i KRLE-faget
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er livsmestring i KRLE. Studiens formål er å undersøke følgende problemstilling: Hvordan undervise i livsmestring i KRLE-faget på ungdomstrinnet? For å svare på problemstillingen har det ... -
Angst og tilpasset opplæring: Hva kan lærere gjøre for å tilpasse opplæringen for elever med angst?
(Master thesis, 2016)Norsk: Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp i den norske skolen (Bjørnsrud, 2004). Hvordan dette skal tilrettelegges er grundig beskrevet i styringsdokumenter for skolen som Kunnskapsløftet (Utdanningsdirektoratet, ... -
Angstmestringskurs: en kvantitativ evalueringsstudie
(Master thesis, 2012)Formål: Psykiske helseproblemer utgjør i dagens samfunn en betydelig folkehelseutfordring. I den norske befolkningen er angstlidelser en av de tre mest utbredte psykiske lidelsene. Prognoser viser at en fjerdedel av ... -
Animated storytelling in 360 degrees
(Master thesis, 2019)This Master thesis is examining how film form and film style is utilized to tell stories within VR movies; animated shorts aimed at screening through head mounted displays (HMD). Mainly, these shorts have a linear narrative, ... -
Anmerkninger som ledelsespraksis : en studie av anmerkninger som praksis i lys av Goffmans teori om stigma, samt en kvalitativ innholdsanalyse av det historiske lovgrunnlaget i norsk skole
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven konsentrerer jeg meg om anmerkninger som en av lærerens ledelsespraksiser. Anmerkninger vil jeg i skolesammenheng definere som skriftlige beskrivelser av elevers atferd og orden. Espenes (2012, s. 103) ... -
Ansattes erfaringer med det tverrfaglige temaet livsmestring i videregående skole. «Det store og vage oppdraget»
(Master thesis, 2023)Sammendrag Da den nye læreplanen (LK20) kom i 2020, ble skolene introdusert for det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. I denne studien har jeg hatt som hensikt å undersøke livsmestringsaspektet ved det ... -
Ansattes Psykologiske Kapital
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien var å øke forståelsen av påvirkningskrefter til -og konsekvenser av ansattes psykologiske kapital. Dagens samfunn er dynamisk og innovativt med et økende fokus på fornyelser, forbedringer og ... -
Ansvarlige valg for bærekraftig utvikling i KRLE-faget
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en litteraturstudie innen bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i KRLE-faget. Problemstillingen er «Hva vil det si å ta ansvarlige valg knyttet til bærekraftig utvikling i KRLE-faget for ... -
Ansvars- og likhetsprinsippet – Et prinsipielt kaos?
(Master thesis, 2018) -
Ansvarsvakten i en sikkerhetspsykiatrisk enhet. En beskrivelse
(Master thesis, 2013)Hensikten med undersøkelsen var å gjøre en eksplorativ, deskriptiv studie av ansvarsvakt i en lokal sikkerhetspsykiatrisk enhet med sikte på å få fordypet kunnskap om dens funksjon og rolle. Eksplorativ fordi det finnes ... -
Applying Cognitive Linguistics in the EFL Classroom
(Master thesis, 2017)English: This thesis explores cognitive science and linguistics to connect theory and research on cognition to vocabulary teaching in the EFL classroom. In 2016, the Norwegian Ministry of Education and Research proposed ... -
Approaches to Developing Written Academic Register Awareness in Upper Secondary School English Education in Norway: An Analysis of Current Practices and Corpus-Based Teaching Strategies
(Master thesis, 2023)Akademiske og formelle registermål har vorte ein del av dagens læreplan for videregåande skule sin engelskopplæring i Noreg. Sidan akademiske register er ei utfordring for EAL-elevar, må tilnærmingar for å betra forståing ... -
Arabiskspråklige foreldres erfaringer og opplevelser - En kvalitativ studie av skole-hjem samarbeid
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Den norske skolen er stadig i utvikling for å inkludere alle barn og deres familier inn mot skolen og dets mandat. Politiske styringsdokumenter, lover og lærerplaner legger grunnmuren for opplæringen samt ... -
Arbeid med barnevernfaglige bekymringer i ungdoms- og videregående skole
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan ungdoms- og videregående skoler arbeider med barnevernfaglige bekymringer. For å undersøke dette består studien av en kvalitativ ramme som metode. Det har blitt intervjuet 7 ansatte ved 6 ... -
Arbeid med leselyst på barneskolen.
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Temaet for denne masteroppgaven er leselyst på barneskolen. Temaet ble valgt på bakgrunn av at tidligere forskning som er gjort på lesing, viser at det er en tydelig sammenheng mellom leseferdighetene til ... -
Arbeid og psykisk helse : Hvilke virksomme faktorer er tilstede når mennesker som har vært ute av arbeidslivet på grunn av psykiske funksjonshindringer lykkes med å komme i jobb? - Brukeransattes erfaringer og opplevelser
(Master thesis, 2010)Denne masterstudien tar utgangspunkt i temaet arbeid og psykisk helse. Mange mennesker med psykiske funksjonshindringer står i dag utenfor arbeidslivet. Tidligere forskning viser at flertallet av disse ønsker å jobbe. ...