Browsing Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH by Title
Now showing items 17-36 of 121
-
Digital sjibbolett? Testing av andrespråksskriving med penn og PC.
(Master thesis, 2016)Norsk: Delferdigheten skriftlig produksjon på Norskprøven for innvandrere, arrangert av Vox, ble digitalisert i 2014. Antall elever som nådde nivå B1 (fra Det felles europeiske rammeverket for språk) i denne delferdigheten ... -
«Egentlig er det jo to helt forskjellige ting» En kvalitativ analyse av ungdommers skriving i to kontekster
(Master thesis, 2014)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er ungdommers skriving i to kontekster: på skolen der ungdommene skriver tekster i norskfaget og på fritida der de skriver blogg. Problemstillingen min er todelt. Det første spørsmålet ... -
En didaktisk studie av lærerrespons av elevtekster produsert av andrespråksskrivere
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne didaktiske masteroppgaven har responsanalyse vært hovedstudieobjektet, og problemstillingen lyder som følger: Hva kjennetegner norsklæreres respons på elevtekster produsert av andrespråkselever, og hvordan ... -
En kvalitativ forskningsundersøkelse av musikkforskeres, musikklæreres og en musikkelevs perspektiver på fenomenet EKSISTENSIELLE ERFARINGER I KLASSEROMMET.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne kvalitative forskningsstudien tar for seg fenomenet: Eksistensielle erfaringer i klasserommet. Vet du hva musikklærer, jeg så både fortiden og fremtiden på en gang! Også så jeg en klokke, og viser`n gikk ... -
En musikklærer uten gehør; «det blir litt som en norsklærer med dysleksi».
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om hvilken selvoppfatning og mestringsforventninger musikklærere i ungdomsskolen har til egne gehørferdigheter, og hvordan dette påvirker undervisningen deres. Gjennom intervjuer med musikklærere ... -
En refleksiv studie av avgangsprøver som diskursiv posisjonering.
(Master thesis, 2017)Norsk: Studier av avgangsprøver etter endt grunnskole har vist at en diskursiv endringsprosess har virket inn på oppgaveformuleringer og elevbesvarelser i norskfaget. Gjennom en studie av læreplanhistorie, eksamensoppgaver ... -
Endrende lyttevaner i den nye digitale mediehverdagen
(Master thesis, 2021)Norsk: I denne studien har jeg undersøkt hvordan musikere- og musikkinteressertes lyttevaner har blitt endret i overgangen fra CD, vinyl og kassett, til strømmetjenester. De fire informantene jeg har intervjuet, har alle ... -
English Classroom Dialogues. A study of teacher-class interaction in one English language classroom in upper secondary school
(Master thesis, 2008)Norsk: Utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært å belyse forholdet mellom muntlig interaksjon og andre/fremmedspråklæring innefor det utdanningspolitiske feltet. Oppgaven fokuserer spesielt på lærer-klasse interaksjon ... -
English literature: How do college students prepare for class?
(Master thesis, 2017)English: The aim of this study is to describe and analyze how first year college students studying English literature in Norway prepare for class discussions/work. English literature I class is offered in the Foundation ... -
Et nytt verktøy i verktøykassa - Omvendt musikkundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2014)Norsk: Begrepet omvendt undervisning rommer en omorganisering av den tradisjonelle undervisningen, der man flytter hele eller deler av lærerens kunnskapsoverføring over til andre medier elevene får tilgang til. I omvendt ... -
Farlege elskarar. Analyse av motivet farlege elskarar i litteraturen, med hovudvekt på Ibsens drama Fruen fra havet. Ei intertekstuell tilnærming med relevans for norskundervisning i vidaregåande skule.
(Master thesis, 2013)Norsk samandrag: Avhandlinga Farlege elskarar er ein skjønnlitterær analyse med didaktisk føremål. Den er ein intertekstuell motivanalyse, som samanliknar farlege elskarar frå ulike tekstar frå ulike tider. Verket som står ... -
Fellessang på Musikklinja – sangens funksjoner i et ungdomsmiljø.
(Master thesis, 2016)Norsk: «Fellessang på Musikklinja – sangens funksjoner i et ungdomsmiljø» er en masteroppgave som utforsker korsang, allsang og andre former for fellessang på den videregående opplæringen Musikk, dans og drama. Problemstillingen ... -
Fiolinopplæring og musikalsk litterasitet: komparativ analyse av norske fiolinlærebøker.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne avhandlingen er en komparativ analyse av fire fiolinlærebøker for nybegynnere. Tre av disse er skrevet av norske forfattere, og den fjerde er skrevet av en svensk forfatter og oversatt til norsk. Disse er for ... -
«Flink og hyggelig, det er ikke viktig hvis du kan ikke skrive». Voksne migranters investering i skriving på norsk som andrespråk.
(Master thesis, 2019)Norsk sammendrag: Denne studien belyser hvordan noen migranter opplever å investere i å skrive på norsk som andrespråk i grunnskolen for voksne. Jeg har valgt å fokusere på ferdigheten skriving fordi skriving er essensielt ... -
Flisa-seminaret: Et resepsjonsstudium
(Master thesis, 2021)Norsk: Flisa-seminaret var et lyrikkseminar som ble arrangert i Åsnes fra 1992-2003. Hvert seminar omhandlet ett eller to norske forfatterskap, og etter hvert seminar ble det utgitt en bok med akademiske artikler og essays ... -
Folkehelse og livsmestring i norskfaget: en studie av utvalgte litterære karakterer fra Harry Potter og didaktiske refleksjoner knyttet til mulige tilnærmingsmåter i undervisning
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble det innført en ny læreplan. Folkehelse og livsmestring ble da presentert som et av tre tverrfaglige temaer. Med dette som utgangspunkt har hensikten med denne studien vært å svare på problemstillingen: ... -
Framstillinger av klimaendringer i norsk sakprosa for barn og unge: En studie av Før øya synker (2018) og Hva er greia med klima? (2019)
(Master thesis, 2020)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler en studie av Før øya synker: En klimadokumentar (2018) av Teresa Grøtan og Hva er greia med klima? (2019) av Ole Mathismoen og Jenny Jordahl. Temaet for oppgaven er framstilling av ... -
Følelse, forestilling, fellesskap - Legitimering av skjønnlitteratur i norskfaget.
(Master thesis, 2017)Norsk: Problemstillinga i denne masteroppgava er: «Hvordan kan skjønnlitteraturens plass i skolens norskfag legitimeres for framtida?». Den blir besvart gjennom bruk av hermeneutisk metode, der ulike tekster blir forsøkt ... -
Gitarlærernes rolle i gitaropplæringen og deres bruk av læringsressurser i opplæringssituasjonen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøkes gitarlærernes rolle i gitaropplæringen og deres bruk av læringsressurser i opplæringssituasjonen. Masteroppgaven benytter seg i hovedsak av kvalitative metoder og står i en kvalitativ ... -
Grunnlag for deltakelse i musikk - Musikklæreres refleksjoner rundt musikalitet og deltakelse i musikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan musikklærere kan bidra til at deres elever utvikler et grunnlag for deltakelse i musikk. Oppgaven retter søkelys mot musikklæreres holdninger til og forståelse av begrepene musikalitet ...