Browsing Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH by Title
Now showing items 65-84 of 121
-
Livsmestring og egenomsorg i musikkundervisningen på kulturskolen
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven undersøker Rammeplan for kulturskolen (Norsk Kulturskoleråd, 2016). Bakgrunnen for prosjektet var at jeg ønsket å finne ut om kulturskolen legger til rette for at elevene skal kunne utvikle ... -
Lærarrefleksjonar og ordinnlæring. Korleis kan intensive språkkurs vere med på å auke det akademiske ordforrådet hjå elevar i 1.klasse?
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgåva har eg sett på lærarrefleksjonar om ordinnlæring hjå elevar i 1. klasse som deltek på eit intensivt språkkurs for å auke det akademiske ordforrådet. Bakgrunnen for dette er at ein kommune på austlandet ... -
Lærebøker og litteraturundervisning : en litteraturdidaktisk undersøkelse av tekstutvalg, presentasjonsmåte og arbeidsoppgaver i tre norskverk for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag Denne oppgaven tar for seg hva slags litteraturundervisning det legges opp til i tre norskverk for ungdomstrinnet. Norskverkene er Norsk 7-9 (1991-1993), Fra saga til CD (2004 og 2008) og Kontekst (2006). ... -
Magical Realism in the ESL Classroom: Democracy, Citizenship and The Famished Road
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven argumenterer for at om man skal opponere mot en hegemonisk vestlig diskurs samt se «den andre» i den tredje verden, så må den litteraturen som benyttes i undervisningen ta et steg bort fra en tradisjonell ... -
Mål og mening? : didaktiske perspektiv på nynorsk med fokus på elevholdninger
(Master thesis, 2010)Norsk: Holdninger både i og utenfor skolen har betydning for undervisningssituasjonen, og ifølge professor Tove Bull (1991) bør holdninger danne utgangspunktet for pedagogisk arbeid. Dette er også mitt utgangspunkt da jeg ... -
Melodiske horisonter
(Master thesis, 2018)Norsk: I denne filosofisk orienterte oppgaven undersøker jeg, ved hjelp av en fenomenologisk innfallsvinkel, hvordan melodiopplevelse er knyttet til lytterens kroppsopplevelse. Den rådende læreplanen (Utdanningsdirektoratet, ... -
Meningsfull lesing: En studie av sju ungdomsskoleelevers lesing
(Master thesis, 2011)Norsk: Lesing er satt på dagsorden på alle trinn i grunnutdanningen til elever i norsk skole. Det har vist seg at norske elever ikke har hatt gode nok resultat på flere av leseundersøkelsene gjort den senere tiden. ... -
Metaphorical comprehension in grade 8 English language learners from one town in Norway
(Master thesis, 2010)English: This investigation lies in the field of linguistics, more specifically the theory of second language acquisition. Most areas of research executed in metaphorical comprehension in the English language either focus ... -
Miljø- og klimakrise i Lars Mæhles Bouvetøya 2052: En økokritisk lesning
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler en studie av romanen Bouvetøya 2052 (2015) av Lars Mæhle. Temaet i denne masteroppgaven er hvordan miljø- og klimakrise blir framstilt i en ungdomsroman, og hvilket danningsperspektiv ... -
«Min musikk er liksom min, hvis du skjønner» Om et utvalg 9.-trinnselevers forhold til og bruk av musikk i og utenfor musikklasserommet.
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever i en utvalgt 9.klasse tar i bruk musikk i og utenfor musikkundervisningen på skolen. Gjennom klasseromsobservasjon og intervjuer med elevene settes fokus på elevenes ... -
Music teachers in Norway with foreign education: Uprooting a professional identity and replanting it abroad
(Master thesis, 2021)English: This is a study on three music teachers in Norway who originally come from different countries and cultures. The intention of the project is to examine the kinds of educational backgrounds with which foreign music ... -
Musikalsk identitet, smak og gehør : - en utredning av mulige sammenhenger knyttet til bandspill i ungdomsskolen
(Master thesis, 2010)Norsk: Temaet for denne oppgaven er ungdomsskoleelevers forutsetninger for å spille i band på bakgrunn av musikalsk identitet, smak og gehør. Oppgaven består av en teoridel og en empirisk del. I den teoretiske delen er det ... -
Musikk - Menneske - Mening
(Master thesis, 2008)Norsk: Spørsmål om mening og meningsfortolkning i musikk tilhører musikkestetikkens og musikkfilosofiens grunnlagsproblemer, og gir gjenklang innenfor musikkvitenskap, musikkpedagogikk og andre musikalske praksiser. I ... -
Musikk og dannelse i folkehøyskolen
(Master thesis, 2024)Master i kultur- og musikkdidaktikk ved høyskolen i innlandet 2024. Denne masteroppgaven utforsker forholdet mellom musikk og dannelse på folkehøyskole gjennom problemstillingen: «Hvilke betydninger har musikk for dannelse ... -
Musikk og eksistens: Potensielle interaksjoner mellom musikalske eksistensielle erfaringer og konstruksjon av musikalsk identitet
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne oppgaven skal jeg gjøre en fortolkning av to forskningsområder: den musikalske eksistensielle erfaring og musikalsk identitet, med den hensikt å kunne studere disse, ikke som adskilte fenomen, men som nært ... -
Musikk og Integrering: En undersøkelse av musikk som ressurs for bedre integrering av minoritetsspråklige elever og innvandrere.
(Master thesis, 2018)Norsk: "Musikk og Integrering: En undersøkelse av musikk som ressurs for bedre integrering av minoritetsspråklige elever og innvandrere", er en masteroppgave som undersøker om musikk kan være en verdifull integreringsressurs, ... -
Musikk som relasjonsbygging. En kvalitativ undersøkelse av hvordan musikk brukes i relasjonsbygging mellom lærer og elev.
(Master thesis, 2021)Norsk: I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan musikk benyttes i relasjonsbygging mellom lærer og elev i ungdomsskolen. Den tar både for seg musikkfaget og musikk generelt. Oppgaven er skrevet med en fenomenologisk ... -
Musikkopplevelse som fenomen
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven ønsker jeg å reflektere omkring musikkopplevelse som fenomen og dens estetiske og eksistensielle dimensjoner. Jeg belyser musikkopplevelsens rolle i våre liv og som del av skolehverdagen. Jeg tar ... -
Musikkpedagogiske fagsyn i Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2011)Norsk: Oppgavens hovedfokus er en tekstanalyse av musikkfagplanen i Kunnskapsløftet. Det teoretiske bakteppet omfatter estetisk teori, danningsteori og kulturteori. Problemstillingen er: Hvordan framstår musikkfagplanen ... -
Mysteriet korklang: en fenomenologisk studie av tre elitedirigenters klangpraksis
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne masteravhandlingen er en fenomenologisk studie av tre elitedirigenters klangpraksis. Forskningsspørsmålet er: ”Hvordan forstår et lite utvalg ledende skandinaviske kordirigenter fenomenet korklang, og hvordan ...